Julkrans

korg

Det tuffar på mot jul och nu inför andra advent tänkte jag göra en julkrans att hänga på vår dörr. Jag älskar stora, tjocka, vintergröna kransar och har till den här plockat lite gran- och tallris som grund. Sedan är det bara att ta fram metallkransstommen, sekatör och myrtentråd och sätta igång!

granrisFörst och främst tussar jag ihop grankvistarna på stommen och fäster dem med myrtentråden. Detta blir själva grunden till kransen.

enrisDärefter klipper jag till mindre kvistar av enriset (de har en tendens att bli lite för spretiga annars) och fäster det ”inuti” kransen så att granriset bildar en ram utanför. Det ger en tjock och lite lurvig krans!

nyponNu till färgklickarna! Vi har väldigt fina nypon på vår `Complicata´ rosbuske och de passar perfekt att liva upp kransen med. Dessa sticker jag in under ris och ståltråd.

färdigLite mera nypon och en festlig rosett fullbordar det hela!

färdigpådörrTjusigt! Vår entré är ganska kal och tråkig (stooora planer finns naturligtvis även på denna del av trädgården..) så jag funderar på att kanske ”jula” upp den ännu lite mer nästa vecka. Passa på att göra lite extra julfint när det är sådant vackert julkortsväder! Vi får väl se om det håller i sig.. Återkommer nästa vecka! /R

One thought on “Julkrans

Kommentera

