Vintervandring

genomkastanj En riktigt kall dag och jag lämnar stugvärmen påpälsad till tänderna för en vinterpromenad i vår vackra dal. Det har inte blåst sedan snön föll och grenarna är omsorgsfullt draperade av snö. Detta ger en underlig synupplevelse, alla detaljer, varje gren i landskapet omkring mig blir tydlig genom snöns kontrastverkan.tdköket En molnbank ligger över den ljust, blå himlen men den är sakta på väg bort. Naturligtvis börjar jag min promenad via trädgården, kanske främst för att se efter så att något hungrigt djur inte fått för sig att ta sig in. Tack och lov har våra staket och murar än så länge hållit dem ute!vårvägVägen bär fram genom blandad lövskog, främst med inslag av ek. Det känns verkligen som att promenera rakt in i ett julkort och återigen fylls jag av lycka över att få bo på landet!

ekvyMolnbanken drar bort och den bleka decembersolen får det öppna landskapet att gnistra i all sin vinterprakt. Det känns härligt att kunna ta in så stora vyer med blicken! Jag kan heller inte låta bli att ibland stanna till och beundra trädens avlövade kronor som avtecknar sig skarpt mot den blå himlen. Deras siluetter berättar för mig vilka de är..

björkVårtbjörk, Betula pendula, med sina skira, hängande grenar och karaktäristiska svartvita bark.

Innan jag började min trädgårdsutbildning kunde jag i stort sett ingenting om växternas namn, men efter ett år av  växttentor var det som om de grå vinterbuskagen av trassliga grenar plötsligt lyste upp och visade mig fantastiska saker! Grenarna visade sig tillhöra hassel, björk, ek och annat och världen kändes med ens så mycket rikare!

al

En dunge med klibbal, Alnus glutinosa, står där de trivs bäst, i en fuktig sänka. Alens vintersiluett tycker jag har mycket gemensamt med en tall, samma raka stam och skulpturala grenverk.

Att kunna tingens namn (se bara på vår egen superstjärna Linné!) ger världen mer färg och mer djup, lite som att gå från en svartvit värld in till en i färg. Det berättar inte bara vad och vilken utan ger också ett hum om markförhållanden, växtzon, ljus och vind, av ett enda buskage kan du utläsa en hel liten beskrivning om var du befinner dig!

ekarmothimmelInte undra på att eken, Quercus robur, har fascinerat människor i alla tider! Ekens ormiga krona har av någon ej helt klarlagd anledning större risk att drabbas av blixtnedslag än andra träd.

ekarpåradSom liten växer den fort (tro mig, med alla ekollon som strösslas över vår tomt har jag sett sly bli små träd på bara några år) men sedan går det långsamt och veden blir tät och oerhört åtråvärd. På bilden ovan ses en ”ekplantering” som gjorts för länge, länge sedan. Något för oss stressade nutidsmänniskor att tänka på, plantera ett ekollon och skörda efter hundra år!

Spår av människor från andra tider kan man också ibland utläsa av växtligheten omkring sig. Ek och hassel odlades för virke och foder och här och var mellan de vildvuxna snåren av hassel, björnbär och fågelbärssly skymtar ibland en halvdöd en som vittnar om att detta en gång var en öppen och välbetad hage.

skogogärdesgårdMera minnen från svunna tider! En stengärdesgård och hassel, Corylus avellana, i sina karaktäristiska ”buketter”. Hasselsly skördades inte bara som foder till djuren utan också till att fläta korgar och staket.

askVåra grannars mäktiga gamla ask, Fraxinus excelsior. Precis så här tänker jag mig att Yggdrasil, vikingarnas gamla världsträd såg ut! Om försommaren är den full av bevingade hyresgäster och ibland är pipandet och drillandet från den nästan öronbedövande!

bambuHemma igen i trädgården med en inte helt inhemsk siluett framför mig! Det är metspöbambu, Phyllostachys aurea, med sina vackra illgula stammar och gröna små blad. Den verkar ha funnit sig väl tillrätta, trots att det egentligen borde vara lite för kallt och blåsigt där den står. Den har glatt börjat sprida sig så kanske läget ändå inte är så illa som vi trott? Undrar vad den (om den får stå kvar förstås) kommer att berätta för kommande generationer om platsen där vi bor? /R

3 thoughts on “Vintervandring

Kommentera

