Vintertäckning

säckvävrosLåter det som om jag kanske borde tänkt på det lite tidigare? Faktum är att för många växter är vårvintern med klara, varma dagar och kalla nätter oftast mer riskfylld än kylan i sig. Jag har märkt att en del växter som kommer från helt andra odlingsklimat inte verkar fatta riktigt när det är dags att börja invintra. Hit hör klätterrosen `Gloire de Dijon´ som står planterad bakom vår rosenbänk på Rosenterrassen.

gloirededijonraktframHar man en gång fallit för `Gloire de Dijon´ så finns det ingen väg tillbaka! Det är en märklig ros som inte liknar någon annan. Kronbladen är tätt packade och färgen växlar mellan vit, rosa och aprikos allt efter väderleken. Det ser nästan ut som om den vore gjord i vit choklad! Doften är också säregen, mer åt frukt än blomma, någonstans mellan äpple och persika.

Varje år sedan den planterades har det varit likadant, den fryser ner till botten under vintern och växer sedan under säsongen upp igen till murkrönet men hinner knappt med att blomma innan frosten sätter in. Jag har försökt täcka den ordentligt vid basen, plocka bort bladen i oktober, men ingenting har fungerat!

gloirededijonsidaNär frosten är i antågande på höstarna kan man plocka in de outslagna knopparna och nästan se hur de långsamt öppnar sig i stugvärmen. Det är verkligen ett av livets många mysterier hur så många silkeslena, doftande kronblad kan få plats i en så liten knopp!

säckvävklematisorosÄven Clematis montana som står bredvid rosen har en besvärlig tendens att försöka sätta skott innan tjälen gått ur marken. Därför får den också lite skuggande säckväv över sig.

I år skall jag försöka mig på att täcka nästan hela busken med säckväv. Säckväven är tänkt att skydda mot kylan men också att skugga rosengrenarna så att busken inte får för sig att försöka börja växa innan våren kommit igång.

knuthörneJag knyter fast väven mot vajrarna som löper längs med muren.

knutpåmittenDet går lätt att fästa och jag gör några extra knutar mitt på så att väven inte kan stå och fladdra.

cornusEn annan växt som inte förstod när den borde tappa sina löv på hösten var vår blomsterkornell vid entrén in till trädgården. Första året släppte den inga blad utan de blev bara långsamt bruna och följande vår dog grenarna med blad tillbaks en bit. Nästa höst var jag därför beredd och plockade bort så många blad jag bara kom åt! Resultatet blev att inga grenar dog bort den våren! Kommande höst verkade det som om kornellen själv fattat galoppen för nu blev det fantastiska höstfärger och sedan föll vartenda blad. Det är märkligt det här med invintring, en del fattar direkt, andra efter ett tag och en del fattar inte alls! Jag är egentligen inte så förtjust i att dalta med växter för länge, men när det gäller vår lilla knasiga senapsros så kan jag inte låta bli! Hoppas verkligen att den klarar sig bättre i år! /R

One thought on “Vintertäckning

  1. Senapsrosen blir nog fin i år när den blir så uppvaktad.
    Undrar just hur det ska gå för min otäckta fjärilsbuske på balkongen?

Kommentera

