Slyröjning i Äppelträdgården

vybänksnöVarje år är det likadant. Efter nyår längtar jag som en tokig efter våren! Oftast brukar detta sammanfalla med en mild början på januari och jag kastar mig lyckligt ut i trädgården med spade och skottkärra. Nöjd konstaterar jag att det nästan inte är någon tjäle alls och drar igång med något stort som behöver bli färdigt inför våren. Och vad händer sedan? Ett bakslag naturligtvis, snö i massor och ruskiga minusgrader! Projektet som jag redan såg som färdigt blir inte alls färdigt och det spelar ingen roll hur mycket än vettiga människor försöker förklara för mig att det inte är något konstigt att det är kallt och snö i januari. Rastlös som en hamster i ett ekorrhjul känner jag mig i alla fall..

hallonsnårDå är det skönt att det faktiskt finns saker att göra i trädgården även om det är snö och -5 grader. Med en kraftansträngning tvingar jag mig själv att släppa det hopplösa vårprojektet och traskar återigen ut i trädgården. Denna gång rustad med lie, räfsa, sekatör och grensax och med siktet inställt på Äppelträdgården. Som ni ser är det bara till att sätta igång! Hallonsnår och gammalt gräs måste bort så att alla våra ljuvliga snöklockor kan komma fram ordentligt.

vyäppeltdsydvVi slarvade med gräsklippningen i Äppelträdgården i höstas vilket har resulterat i stora, sega grästuvor. De måste bort om snöklockorna skall synas ordentligt, men det gäller att vara försiktig!

snöklockapågFör under den nyfallna snön har snöklockorna redan börjat titta upp (det brukar de göra varje år) och jag vill helst inte trampa sönder de gröna små skotten. Jag svär dyrt och heligt att aldrig glömma gräsklippningen igen! Tack och lov skyddar paradoxalt nog snön skotten något medan jag kliver runt så försiktigt det går. Det är sannerligen inte lätt i fodrade stövlar, termobyxor och gigantisk vinterjacka..

oklipptbjörnbärInne i allt virrvarr av gräs och hallonsnår finns också ett snår med vildbjörnbär. Jag vet att många ryser vid tanken på att jag har detta otyg innanför trädgårdens gränser, men så länge man ser till att hålla det lilla snåret i schack med årlig beskärning och ORDENTLIG(!!!) klippning runt om så är det faktiskt ganska trevligt. Underbart goda bär och den tillför en viss vild romantik till vår Äppelträdgård som passar så bra här.

klipptbjörnbärMen tuff får man vara! Allt gammalt (dvs grenar som bar frukt året innan) tas bort och de nya skotten gallras och en del toppas. Alla skott som försökt ta sig utanför den lilla plätt som jag bestämt klipps också bort! Vasst och sticksigt är det och jag påminns om varför vi valde ett taggfritt björnbär till Frukt- och bärterrassen!

vyäppeltdnordostklipptSnart ligger de flesta hallonskotten på backen! Nu skall de räfsas ihop och bäras bort till vår grenkompost. Puh, mer finns att göra, men det får vänta till en annan dag för jag är helt slut och jag ser att björnbären rivit mer en en reva i mina otympliga kläder. Trött men nöjd traskar jag hem genom trädgården i den nedgående vintersolen.

snöklockornära

Jag kan inte låta bli att drömma lite om mars månad och tusentals vita klockor som dinglar hit och dit på gröna stänglar. Då kommer det trista, bruna fjolårsgräset och de stubbiga resterna av hallonsnåren att försvinna under klockornas förlåtande grönska!

snöklockornäraobiJag tror att biet på bilden känner sig ganska lycklig, vad tror ni? /R

2 thoughts on “Slyröjning i Äppelträdgården

  1. Biet är sannolikt lyckligt och det skulle också jag var om jag fick vara omgiven av en massa snöklockor. Snart kommer dom !!!!!!

Kommentera

