Beskärning på Frukt- och bärterrassen

redskapismultronhörnSolen fortsätter att värma från en klarblå himmel. Jag bestämmer mig för att ta tag i beskärningen på Frukt- och bärterrassen denna strålande dag! De flesta  bärbuskar behöver årlig beskärning för att hålla sig friska och producera fina bär och görs det regelbundet behöver det inte bli så stort jobb varje gång.

oklippttaybärFörst ut är vårt Tayberry eller Björnhallon som det också kallas. Det är en korsning mellan hallon och björnbär och beskärs som det senare. Det betyder att alla de grenar som bar frukt året innan (tvåårsgrenar) klipps bort och de årsgamla skotten binds upp. Trassligt och taggigt men enklare att plocka bären till sommaren..

klippttaybålitegräsDetta är vad som blev kvar!

oklipptbjöbärohusbakomOch så till den riktiga utmaningen! Vårt taggfria björnbär med grenar på fyra meter! Även här klipps alltså alla tvåårsgrenar som burit frukt bort, de nya årsskotten trasslas försiktigt ut och binds ordentligt upp. Man inser fördelen med taggfriheten…

bjöbärgrenarnäraoklipptDet syns tydligt vilka grenar som skall bort! De är grå och livlösa och de gamla ”bärklasarna” sitter kvar. Grenarna klipps ända nere vid marken.

klipphögbjöbärMycket klipp blir det! Det är sannerligen inte lätt att lirka de meterlånga grenarna på plats.

klippthelabjöbärInte mycket kvar!

klipptbjöbärhusI en del trädgårdsböcker står det att man skall beskära björnbär på hösten, men då tycker jag att det är näst intill omöjligt att se något för alla blad och smågrenar som sitter i vägen. På vårvintern är det betydligt enklare att se vad som är vad.

vinbäroklipptavästDe svarta, vita och röda vinbären behöver också lite beskärning. Främst tar jag bort de grenar som hänger ut för mycket över gång och gräsmatta.

vinbärsklipphögSvarta vinbär kan ge bär på både gammal och ny ved vilket gör att man kan glesa ur busken relativt obehindrat om man vill få den lite luftigare. Röda och vita vinbär däremot, får bär på sina äldre grenar så där får man vara lite försiktigare i sin beskärning och inte ta bort för många gamla grenar.

vyåtösterHärligt att kunna komma igång med vårarbetet i trädgården! Jag känner att min näsa och mina kinder har begåvats med nya fräknar när jag sitter och blundar i solen efter utfört arbete. Och visst har snötussarna vid mina fötter har krympt väsentligt..! /R

Vi har visst lyckats hitta anhängare ”over there”… Kolla dessa båda bloggreportage:

http://www.apartmenttherapy.com/before-after-staffan-and-rebeccas-garden-kitchen-the-gardenist-185467

http://www.studiogblog.com/garden-construction-materials/materials/before-after-rebecca-staffans-terraced-garden/

 

2 thoughts on “Beskärning på Frukt- och bärterrassen

  1. Nu får jag lite dåligt samvete – våra bärbuskar skulle verkligen behöva beskäras men att gräva fram dem under tjocka lager av isig snö – nej, det orkar jag inte! Undrar hur länge man kan vänta med beskärningen innan man riskerar att göra mer skada än nytta?
    Ha det gott!/Laila

  2. Så härligt att se sammanställningen på studio g! fantastiska bilder, knappt så man tror att allt det får plats i er trädgård, så många olika vackra miljöer. Älskar färgschemat runt fontänen.

Kommentera

