Mera fågelholkar!

gammal holk uppsatt

Har ni hört vad det piper och tjattrar från alla buskage just nu? Än så länge är det främst de fåglar som hållit sig hemma i Sverige som glatt sjunger in våren, men det börjar dyka upp vårpigga gäster söderifrån också. Jag tror att man idag siktade den första tranan vid Hornborgasjön, säkrare vårtecken kan knappast finnas… Alla dessa flygande filurer måste ju ha någonstans att bo och jag känner det som min uppgift att åtminstone kunna ge några fågelpar tak över huvudet. Men vill vi ha dem i trädgården måste vi vårstäda lite först!

öppnad holk

Ska man flytta in i en ny bostad vill man gärna att den är utstädad. Den förra bostadsgästens bråte får hyresvärden ta hand om (i det här fallet är det jag som är hyresvärd…).

gammal holk1En viss renovering kan också vara på sin plats. Just denna holken är vår äldsta och mest använda. Taket är alldeles trasigt och ingångshålet är upphackat av alla tidigare hyresgäster. Min erfarenhet från fågelvärlden säger mig dock att gammalt och slitet funkar allra bäst. Ingen mes eller fink vill ha nytt och fräscht eller ”romantiskt vitt”…

gammal holk nytt tak

För att bibehålla den slitna looken men ändå kunna erbjuda en attraktiv bostad har jag på den här holken gjort en liten takrenovering med överbliven takpapp från vårt eget hus. Shabby chic?

bomaterial

Olika fåglar ”boar” på olika sätt. De tre nedersta högarna med bomaterial och den i mitten har samlats in av mesar och en svartvit flugsnappare. Mjuk mossa och blandat finfördelat ”bös” har formats till mysiga små bohögar som fyller upp en ganska stor del av holkarna. Annat är det med stararna (de tre översta högarna). De samlar inte in mer än nödvändigt utan nöjer sig med små mängder grova grässtrån, småpinnar och i ett av bona  ett par slitna fjädrar från en kråka eller kaja. Det verkar som att stararna har mer bråttom att producera ägg än vad småfåglarna har.

takpappJag har som mål att varje år utöka antalet holkar i vår trädgård. 2013 är inget undantag, men i år blev det köpeholkar i stället för hemmabyggen. De holkar jag köpte hade alldeles för klena tak så jag satte dit samma sorts takpapp på de nya som på den gamla renoveringsholken. Kanske kan det få dem att hålla lite extra länge?

holkuppsättningJag gillar talgoxar, men jag är inte lika glad åt deras energiska sång klockan halv sex på morgonen utanför sovrumsfönstret. Därför får talgoxbostäderna hamna en bit bort i gamla äppelträdgården. Ingångshålet i en talgoxholk är ungefär 30 mm i diameter och då passar den storleken även till andra fåglar såsom svartvit flugsnappare eller rödstjärt. Vi får väl se vem som kniper det hyreskontraktet!

mesholkPå rosenterrassen placeras en holk lämplig för småmesar. Ingångshålet är 25 mm och det är förmodligen blåmesar som kommer att flytta in i just denna holk. Vi har lite entitor här omkring också, men de brukar inte bo inne i vår trädgård. Vår förhoppning är att blåmesarna ska hjälpa oss med bekämpning av löss och larver på framförallt rosorna. Den nya hyresrätten borde vara attraktiv bland mesarna med sitt unika ”matnära” läge…

holk ärlaI somras hade vi några sädesärlor som sprang runt på rosenterrassen. Jag vet inte riktigt var de hade sitt bo, men i år tänkte vi locka dem med en holk lämplig för just sädesärlor. Förhoppningsvis kommer växtligheten runtomkring skydda tillräckligt så att ärlorna kan få boa i lugn och ro. Det finns också en möjlighet att den gråa flugsnapparen flyttar in i holken, de gillar nämligen samma typ av bostad med en större rektangulär öppning i stället för det vanliga runda hålet.

sångsvanar1När jag blev färdig med alla holktömningar och uppsättningar hörde jag ett välbekant läte ovanför huvudet. Det var några sångsvanar som hade den goda smaken att flyga förbi just vår trädgård. Jag beklagade att vi tyvärr inte hade några holkar åt just dem men att de var hjärtligt välkomna ändå. Just nu är allt som har med våren att göra hjärtligt välkommet!/S

2 thoughts on “Mera fågelholkar!

  1. Vore jag en talgoxe eller kanske en liten blåmes skulle vara glad om jag fick hyra en av era holkar!

  2. Vilken härlig trädgård ni har!
    Läste om den i GP Bostad och blev förstås nyfiken på bloggen, lägger in den som en favorit så jag kan fortsätta följa Er!

    Kul med alla fågelholkar, våra fåglar har börjat städa sina bon här och kastar ut en masa påskfjädrar som dom fick och bädda med efter förra påsk. Det var en upplevelse när jag lagt massor av kulörta fjädrar i en stor korg utanför köksfönstret, dom blev som tokiga och flög genast iväg med dom till sina bon 🙂

    Vi ses, Carina , Onsala

Kommentera

