Rosenbeskärning

klippningpågårgallicor”Alldeles oväntat har Mr Thomas fört mig tillbaka till några hemlighetsfulla stunder i ett halvmörkt orientaliskt lagerhus, där mattor och vävnader från Isfahan och Bokhara och Samarkand rullades ut med sin ljuvliga täthet och sina dunkla men praktfulla färger för vår stilla njutning. Saftiga var de, som ett öppet fikon, mjuka som en mogen persika, fräkniga som en aprikos, klarröda som ett granatäpple, daggiga som en klase druvor. Det är om detta som de gamla rosorna påminner mig…”

Detta skrev Vita Sackville-West (skaparen av trädgården på Sissinghurst) i förordet till Graham Thomas bok om gammaldags rosor 1955. Och när jag sitter här på knä framför mina egna gamla rosor kan jag inte låta bli att tänka på dessa rader.

gallicamnyponÄven om de är långt ifrån ljuvliga just nu så kommer de nog alltid att för mig stå för själva magin, överdådet och den gränslösa drömmen om en trädgård. Om några månader kommer dessa spretiga pinnar digna av tung väldoft och lager på lager av silkeslena rosblad!

klippnära2Tack vare att jag beskär rosorna varje år blir det inte så mycket som måste göras varje gång. Döda grenar tas givetvis bort, kanske lite gallring, men främst putsar jag bort fjolårets nypon.

nyponihink

Många nypon blir det…

Nyponen pryder sin plats under vintern men när de nya skotten börjar titta fram på våren ser det ganska skräpigt ut med fjolårets gamla nypon och dessutom kan de hindra de nya knopparna från att komma fram. På Kryddterrassen har vi en hel ”häck” av Gallicarosorna `Rosa mundi´ och `Officinalis´ och båda dessa sorter sätter rikligt med nypon… Säger sig självt att man inte kan vara för petig med beskärningen, vissa anser till och med att man kan klippa dessa rosor med häcksax (jag ryser vid tanken..)!

holkoalbaoklipptSnacka om att kunna bo flott! Mitt i en tungt doftande, mjukt rosa Alba-ros, full av allehanda  smakliga små kryp! Det har faktiskt redan varit några blåmes-par på visning, så jag ser till att skynda mig med att ta bort gamla nypon och döda grenar.

greatwdödagrenarDe mörkt brunsvarta grenarna på `Great Western´ har dött under vintern så dessa tar jag bort ända nere vid marken. Snörena knyter jag loss och använder till att binda upp de pigga, gröna grenarna med.

snöreruntgallicaPå Kryddterrassen använder jag mig av staketet bakom rosorna för uppbindningen. Ibland binder jag upp hela busken med ett enda snöre runt om som på bilden, men ibland får jag ta gren för gren. Det viktigaste är att det inte ser för stelt ut, utan att rosorna häver sig över gången precis lagom mycket!

nuitsdeyoungUnderbara `Nuits de Young´ kommer att behöva en ny pinne för uppbindning i år. Den har växt som hejsan och jag ser att det dessutom har dykt upp lite äkta rotskott bland palmliljorna intill. Så fort det blir mjukt i backen tänkte jag gräva upp dessa och kruka in dem, man vet aldrig när man kan behöva en extra mossros!

klippotemyntorOj, oj, det saknas verkligen inte gammaldags rosor i denna trädgård! En blek sol går sakta ner bakom skogskammen i väster och jag sitter helt slut på Kryddterrassen omgiven av en  stark doft av temynta och med en hink full av nypon bredvid mig. Jag är inte riktigt färdig med rosorna än, men snart är de redo för säsongen! /R

Vill du läsa mer om våra rosor? I dessa inlägg står det mer!

”Beskära gammaldags buskrosor”

”Larver och bladlöss”

”Rosor!”

”Blommor till bords!”

2 thoughts on “Rosenbeskärning

  1. Hittade hit via GP, vilken trevlig källa till inspiration. Kul att ni även är aktiva här på vintern, blir lätt att man ”ger upp” lite då. Ni hamnar på Bloglovin direkt. 🙂 … oh just, vilken fantastisk trädgård ni har!!! Jag kommer göra ett inlägg om den på min trädgårdsblogg, hoppas det är ok. Ha det gott. Mvh Miriam

Kommentera

