Våryra!

accoladegrenVår!!!! När jag vandrar in under det stora bigarråträdets krona och in i Körsbärsträdgården möts jag av hundratals glada, piggt gula Narcisser. Överallt är det så friskt, prunkande grönt att man nästan kan känna hur det växer och gräsmattan ligger sammetslen och smaragdgrön under mina fötter.

vyåtsvinhusJag är omgiven av blommor, humlor och fjärilar och framför mig knatar ett par starar i gräset. Svällande knoppar på alla träd och buskar!

vynarcåtsvinhusetSå fint våra körsbärsträd har tagit sig! Till höger i bilden ses ett av våra bergkörsbär, Prunus sargentii, med sitt vackra kopparröda bladutspring. Den rosa skyn till vänster är prydnadskörsbäret `Accolade´.

pylundåthusetHär ses Körsbärsträdgården från andra hållet, med vårt hus i bakgrunden. Pinnarna i framkant är en nysatt avenbokshäck som skall rama in rummet.

accoladeVisst har denna Prunus `Accolade´ blivit fin? Vi har nu haft det i fem år och stammat upp det lite efter hand. Formen är verkligen underbar, det ser nästan ut som om det svävar!

äppeltdvysydInne i Äppelträdgårdens gröna svalka är det friska, glänsande blad, vitsippor, vårlök, skogslök, narcisser och svalört som härskar. Här och var ser jag hur jätterams och krollliljor skickar upp sina kraftfulla stänglar ur havet av snöklocksblad.

fritillariaTillbaks i Körsbärsträdgården igen hittar jag ett gäng kungsängsliljor mitt i allt virrvarr av narcisser och vallmoblad. kbtrappanHoppas att ni njuter i vårvärmen! /R

3 thoughts on “Våryra!

Kommentera

