Åbroddrabatten fixas till!

rabuppifrånNu när timjanrabatten blivit så fin är det verkligen dags att ta tag i åbroddrabatten också! Det en gång så tjusiga mönstret av formklippt åbrodd har försvunnit halvt om halvt under ett jättefång av spansk körvel! Dessutom har jorden satt sig rejält och lämnat en grop ner från kantstenen. Allt detta har gjort att de hårt klippta åbroddplantorna har fått det för skuggigt och fuktigt och börjat dö av. Något måste göras!

körvelDet är verkligen ett fantastiskt bestånd av spansk körvel men inte ens vi som är riktigt förtjusta i denna härliga krydda kan konsumera så här mycket… Nej, det måste minskas ner för att ge plats åt de andra grannarna i rabatten. Jag börjar med att klippa ner bladmassan så att de uppgrävda plantorna lättare skall kunna återhämta sig. Självklart passar jag på att ta in ett rejält fång med blad till kryddtorken samtidigt…

spadeirabNär bladmassan väl är borta kan man lite enklare komma åt de fyra stora körvelplantorna. Jag bestämmer mig för att återplantera två och kruka in två.

uppgrävdkörvelDen uppgrävda körveln får vänta i skuggan i en hink på att få komma tillbaks ner i rabatten. De har otroliga pålrötter, tjocka som en handled!

jordiskottkärraSedan gräver jag också upp de åbroddplantor som dött av innan ”ny” jord (från ett annat grävprojekt i trädgården där jord måste bort…) skyfflas i.

jordläggspåNu är jordnivån lite mer i höjd med kantstenen igen. Då är det bara att plantera! Åbrodd är lätt att ta sticklingar på, men eftersom jag gjort det nu i flera års tid tyckte jag att det är dags för lite nya, friska plantor att komma in. Dessutom ville jag ha ett lite snabbare resultat den här gången.

färdigtvyvästI mitten sattes de två körvelplantorna tillbaks igen, förhoppningsvis har de nu tillräckligt med plats att breda ut sig på utan att störa åbroddhäcken för mycket.

färdigtuppifrånSkönt! Nu börjar det se ut som det skall igen!

färdigtvyöstHoppas att de andra kryddväxterna också gillade att få lite ny jord, för nu är ”plocksäsongen” verkligen igång! /R

Vill ni se hur jag gjorde iordning den andra kryddbädden på Kryddterrassen? Kolla in inlägget ”Timjanbädden görs om!”

3 thoughts on “Åbroddrabatten fixas till!

  1. Wow! Tänk om man hade den fantasin att plantera som du! Tack och lov så delar du med dig till oss andra så vi kan hämta inspiration till våra trädgårdar. Tack!

Kommentera

