Pyssel inför rosblomningen

finakarlpionerIbland går pionblomningen över alldeles för fort..

regnpajadepionerEfter de trista skyfallen vi haft här de senaste dagarna såg `Karl Rosenfield´ ut så här! Tråkigt, men inte mycket att göra.

ejuppbundenpresidentDessutom hade regntyngden gjort att en del rosor helt tappat sin uppbindning och knoppar och grenar låg i en enda röra bland perennerna. Jag rustade mig med sax, sekatör, ogräshink och snöre och gav mig ner på Rosenterrassen för att röja i ordning inför rosblomningen.

ejnedklipptaklejaAklejorna har nu nästan helt blommat ut så jag passar på att ge rabatterna lite luft genom att klippa bort dem.

uppbundendelphInne mellan rosor och överlevande pioner har plötsligt de härligt mörkt blå riddarsporrarna `Black Knight´dykt upp. För att de skall kunna hålla sig raka och ståtliga behöver de nästan alltid stöd så jag binder fast de grövsta stänglarna vid en bambupinne.

uppbundenpresidentEfter lite trixande med snören och saxen lyckas jag få grenarna på plats igen. Oj, så många knoppar!

mattramocharlesNu har äntligen ett och tvååringarna börjat fylla ut i rabatterna och gör att ogräsrensningen blir härligt enkel. Lite våtarv och en och annan mjölktistel är vad jag behöver rycka upp!

pionvasDe pioner som brutits under regnet men ändå ser fina ut hamnar i vas! När jag klippt bort de brutna och skadade pionerna var det faktiskt en hel del kvar ändå…

vyåtkbtillSå där! Uppbundet och nerklippt, rensat och putsat! Nu är det bara att njuta av den ljuvliga rostiden! Och den har bara precis börjat… /R

3 thoughts on “Pyssel inför rosblomningen

  1. Är oerhört inspirerad av er blogg och trädgård! Jag kämpar på med min villaträdgård som förstördes vid omdränering! Vid pauser kollar jag inläggen här och får nya krafttag!

Kommentera

