Flytta buxbomspyramider

ejflyttÄntligen lite uppehållsväder! Jag bestämmer mig för att ta tag i ett projekt som skjutits på framtiden alldeles för länge; flytta ut de två buxbomspyramiderna från rosenrabatterna. De har nästan försvunnit i all grönska, vilket gör det svårt att klippa dem och dessutom svårt att hålla buxbomssvampen borta.

ejflyttlammöronpyrDen ena står inklämd mellan irisar och pioner som fullkomligen häver sig över den när de blommar!

ejflyttathostapyrJa, den här bilden behöver nästan ingen kommentar, det ser helt enkelt ut som om hostan försöker knuffa ut buxbomen ur rabatten!

hålgrävtEfter att ha flyttat på en del perenner krafsar jag undan gruset och gräver en lämplig grop. Buxbom brukar vara hur lätt som helst att flytta på. Om man dessutom klipper dem i samma veva får ju busken lite mindre blad att försörja med sina stympade rötter och klarar sig därför också bättre.

oklipptflyttadensamÅ hej, ner i gropen! Jag bygger upp en lite stenkant åt rabatten till, främst för att ha något att stå på när busken klipps men också för att hålla rabatten på plats.

oklipptflyttatöstBåda två utflyttade!

klipptvästnäraOch så var det klippningen…Jag tar en sida i taget för att undvika att få avrundade hörn.

klipptåtvästVad skönt! Både rabatt och buskar känns mycket luftigare! Jag var lite orolig för att gången skulle kännas för smal när buskarna kom ut, men jag tycker att det ser bra ut (har provkört med skottkärra…). Nu får vi bara hoppas att buxbomen trivs på sin nya plats! /R

4 thoughts on “Flytta buxbomspyramider

Kommentera

