En värld för sig

vyåtpergolanmfågelbadetIbland när man tröttnar på världen utanför och dess trånga, instängda föreställningar om trädgård är det så skönt att bara ge sig ut i trädgården och dona. Skönt för att det finns alltid något att göra, stort eller smått, något som helt rensar huvudet på tråkiga tankar.

vyhavtornOch det är inte som mugglarna (icke trädgårdsfrälsta) tror att man bara kan gå runt och ”vara”, det är mycket mer än bara det. Man rör sig i en värld som man har skapat själv, ett konstverk som du som konstnär hela tiden förändrar och förbättrar.

fågelbad

Man kan inte jämföra trädgård med inredning, trender och liknande för det ligger i trädgårdens natur att förändra sig efter platsen, att leva och utvecklas. Växter är inte färdiga former att möblera och måla med, de behöver din insats och framförallt tid!

palmliljevyMen det är själva skapandet som är det mest givande! Även om ramarna är färdiga och trädgårdsrummet är klart måste innehållet ständigt skötas och förnyas. Och återigen närmar vi oss trädgårdens mysterium: Den skall inte vara färdig och skötselfri för då har man missat hela poängen! Då finns det betydligt enklare hobbies att ägna sig åt…

cottagerabvyNjutningen finns i själva skapandet, den ständiga processen, vetskapen om att utan dig upphör trädgården att vara!

charlesrabvyJag vet inte varför trädgård blev just min konstform men som jag föreställer mig att de flesta konstnärliga aktiviteter gör så uppfyller den mitt liv fullständigt. Det handlar inte om ett yrke eller en hobby längre, det är helt enkelt min väg. Givetvis kan det inte vara så för alla, men att gilla själva pysslandet och skapandet i trädgården borde gälla alla trädgårdsintresserade. Sedan är det ju upp till en själv hur pass stor eller liten, lättskött eller avancerad trädgård man vill ha. Kanske borde man sluta dra paralleller till hem och inredning och istället jämföra med akvarellmålning eller drejning? Fast med den stora skillnaden att varken arbetet eller skaparglädjen slutar när skålen är färdigdrejad…/R

5 thoughts on “En värld för sig

  1. Precis så har jag tänkt kring trädgård den sista tiden. För mig är det inte en vanlig hobby utan något jag lever med hela tiden. Funderar kring hur jag vill utveckla och förändra. Tanken kring om jag verkligen måste jobba kommer också ofta 🙂 Det känns som jobbet tar för mycket tid från trädgården.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

  2. Det där är spännande tankar och väldigt relevanta. Jag blir alltid lika förvånad när kunderna på jobbet vill ha ”den färdiga trädgården” på en gång, och så ska dem inte behöva göra nåt med den såklart. Och då har jag ibland lust att säga åt dem att flytta till en lägenhet istället. Men det har blivit sån status att visa upp att man har en fin trädgård, även för dem som inte är speciellt intresserade för växter eller natur.

Kommentera

