Högsommarvärme!

tdkök

Den senaste veckan har bjudit på ett helt fantastiskt sommarväder. Solen skiner oavbrutet från morgon till kväll och begreppet ”inomhus” känner vi inte längre till. Frukost, lunch, middag, fika, ja allt sker under bar himmel just nu. Tyvärr når inte vår internetuppkoppling ut i trädgården, annars hade jag gärna plitat ner dessa rader sittandes bland dynor och kuddar i någon skön trädgårdshörna….

utsikt2Rosorna på Rosenterrassen har nästan gett med sig helt nu och de mer senblommande perennerna börjar känna att det snart är deras tur att visa vad de går för.

kryddtdPå Kryddterrassen är det verkligen hett och nästan medelhavstorrt. Solen är fantastisk, men den medför en viss känsla av törst hos både djur och växter. Det går åt mycket vatten just nu…

fontänFör att hitta lite svalka besöker jag vår fontän som porlar friskt i solgasset. Jag ställer mig precis bredvid fontänen och njuter av de små vattendroppar som duggregnar runt mina fötter.

kökstdI Köksträdgården har det börjat växa ordentligt. Våra sommarmiddagar innehåller till största delen saker som kommer härifrån. En hastigt kokt fänkål som sedan hamnar på grillen ihop med lite olivolja, salt och kanske lite salvia är en delikatess som vi har svårt att få nog av. Om det är hett på Kryddterrassen är det nästan brännhett här nere. De vindskyddande staket vi byggde i vintras har verkligen gjort susen för Köksträdgårdsklimatet – det är numera en riktigt varm gryta där squash och gurka kan frodas. Lite vatten går det förstås åt här också..

pergolaNär det blivit lite för varmt för mig tar jag mig till Pergolan för en stunds svalka och vila. Det gröna taket av klätterväxter (klematis ‘Summer Snow’ dominerar, kanske föga förvånande för dem som stött på denna expansiva och pålitliga klättrare) ger den där härliga skuggan som bara bladverk kan åstadkomma.

utsiktUtsikten inifrån Pergolan är härlig. Genom soldiset ser man de grönskande träden på andra sidan dalen och på avstånd hörs några kor råma. Här kan jag nog bli sittande ett tag…

måneklematisSagt och gjort, vi blev båda sittandes här till långt in på kvällen. Mot fullmånen kan vi konstatera att en annan klematis håller på att slå ut och i morgon kommer den att ge sommaren ytterligare fägring med sina vackra rosa blommor../S

6 thoughts on “Högsommarvärme!

  1. Känner den härliga värmen från er trädgård vilket kan behövas på den kvällssvala balkongen på Tg51.

  2. Blir alltid lika glad över att få titta in i er trädgård. Kram Kristina (som är full av beundran inför de maffiga fänkålsplantorna ni har. Jag minns fortfarande den enda gång jag testade att odla det själv – ingen hit)

  3. Ja tänk vilken sol och värme vi fick. Förra regnsommaren är ett minne blott. Vatten går det åt i mängder… Ett litet regn hade varit okey, så där på kvällen 😉 mvh. garden by Miriam

  4. Hej!
    Så kul att Claus har besökt er fina trädgård! Följer både er och honom sen flera år. Gillar ert parasoll, förutom allt annat förstås!
    Allt gott
    Pia

Kommentera

