Skördedax!

skördOj, oj, nu känns det som om all tid går åt till att skörda! Hela vår terrassträdgård dignar av mogna (och övermogna…) bär och grönsaker och jag springer hit och dit med korgar och skålar. Men härligt är det! Aldrig känner man sig så rik som under skördetiden. När ännu en flaska med djupröd saft, noggrant etiketterad och försluten ställs in i skafferiet kommer en underlig hamster-lycka över mig…

rödbetorMen allt hamstras inte, en hel del äts direkt! Med ett så otroligt varierat gäng som grönsaker är det verkligen märkligt att svenskar nästan bara äter potatis…

fänkålFänkålen kokar vi lätt och sedan penslar vi den med olivolja, någon örtkrydda, chili, salt och vitlök och sedan hamnar den på grillen. Gott till det mesta!

pumpaOm jag får plats över i grönsaksbäddarna brukar jag klämma in några prydnadspumpor. De är oslagbara i höstarrangemang och annat sensommarpynt och växer snällt och frodigt.

getingboVinbär går åt en hel del i vårt hushåll, till kakor, sylt, saft och gelé, men i år upptäckte vi att vi inte var de enda som gillade buskarna…

dragonÄven på Kryddterrassen försöker jag att hinna med lite kryddskörd. Här är en kraftigt doftande skål med fransk dragon på väg in till kryddtorken.

kryddtrappLjuvlig tid! Jag vet inte varför självhushållning gör mig så lycklig, kanske är det en gen som några av oss helt enkelt föds med. Men att använda sin trädgård på alla sätt och med alla sinnen är en upplevelse som inte går att beskriva! /R

litetbösm.pumpaP.S. till alla er hamstrar där ute, hamstra på!!!

8 thoughts on “Skördedax!

  1. Oh ja, visst är det lycka att ha en egen täppa inom några meter från köket. Idag hamnade svarta vinbär, smultron, vanliga sockerärter och svarta sockerärter i frysen. I morgon är det dags för vaxbönor och gröna bönor.

  2. Oh så läckert med ett helt bord av gott. Läskigt med getingbo i vinbärsbusken. Jag väntar på mina tomater, men persilja skördas flitigt. Annars blev det inget mer odlat i år. Lyckligtvis finns det ju även gott i butikerna 🙂

Kommentera

