Regntunga skyar!

moln1

Denna sommar har vi varit ruskigt bortskämda med sol och värme. Härliga medelhavsheta sommardagar då man för en gångs skull kan förstå poängen med ett parasoll.. Sådant klimat brukar dessvärre medföra ett visst merjobb för en hängiven trädgårdsmästare – växterna kräver nämligen vatten. Och det i mycket större mängd än man kan tro. Ju torrare jorden blir desto mer vatten behövs för att den ska kunna ta åt sig vatten igen.

dahlia

Dahlians blomma trivs bättre i torrt väder, men utan vatten ingen blomma!

Jag fick för några dagar sedan höra att jag var gnällig när jag inte tyckte att regnskuren dagen innan var tillräcklig. -Vadå? Det regnade ju flera timmar! Nu är det väl blött i backen?!! Jag svarade att det behövdes mer och möttes då av suckar och menande huvudskakningar. Många trädgårdsägare kan nog känna igen sig i detta, det är bara att ta ett tag med spaden i jorden så ser man hur långt ner regndropparna når.

rosblad

Vattendroppar på ett blad är vackert – eller hur?!

Efter ett till synes rejält regn kan det vara blött bara någon decimeter ner och det räcker ju inte för törstiga buskar, träd och perenner. Rötterna lockas upp mot markytan där fukten för tillfället finns och blir då extra känsliga när nästa torra period inträffar. Det är verkligen ingen ”rocket science” utan helt enkelt så som vår natur fungerar. En rejäl rotblöta då och då som ger växternas rötter vatten långt ner i jorden är det som behövs. (Och så lite sol och värme däremellan förstås, så att man får använda sitt parasoll…).

humlorisop

Hur många humlor syns på bilden?

Just idag var det förutspått att regnet skulle dominera dagen, men solen lyckades kämpa sig igenom molntäcket och gav oss en riktigt varm och skön dag. En perfekt kväll för lite fjärilsbilder tänkte jag! Tyvärr hann jag inte ut före regnet vilket innebar att alla fjärilar var som bortblåsta när jag väl kom ut i trädgården. Inga bin eller humlor fanns heller att föreviga.

humlasolhatt

Roligare kan man ha det…

Eller jo förresten, några humlor verkar ha blivit överraskade av det kraftiga regnet och satt nu blöta och molokna lite här och var i trädgården. Vad bryr sig humlor om rotblötor och avdunstning? De vill väl ha solvarma blommor fyllda av nektar som de kan vältra sig i.

humlapåanis

Jag tyckte faktiskt lite synd om de stackars humlorna och när jag såg ett par fjärilar sitta gömda med ihopfällda vingar under en bänk kände jag mig tvungen att acceptera att alla nog inte delar min vurm för regntunga skyar…/S

4 thoughts on “Regntunga skyar!

  1. Därför gör jag som pippi långstrump, vattnar när det regnar. Då får man lite hjälp på traven och tunnan fylls på under tiden man tömmer 😉
    stackars humlor de har det inte lätt.

  2. regnet inatt heter dock duga, vilka hårda tunga skurar, genomblöt på väg från bussen… Hoppas bara det inte blir för blött, höstblommorna ska ju stå med sina spiror hela vintern!

  3. Och inte har det kommit tillräckligt med regn i Östra Svealand heller. Balkongblommorna såg också molokna ut trots att de enligt utsago ska ha blivit bevattnade och inte bara beregnade. Nu gäller det att hitta ersättningsblommor.

Kommentera

