Deadheading!

visset3Åskväder och annat har gjort att vår internetuppkoppling inte har fungerat ordentligt under veckan. Nu är dock allting igång igen så bloggandet kan fortsätta. Det märks att sommaren är i sin ”lite senare” fas just nu. Kombinationen regn, blåst och långa stjälkar med mycket blommor gör att växterna liksom bara hänger över varandra, huller om buller. Det är en charmig och livfull oreda som i alla fall jag är väldigt förtjust i. Jag vill inte ha det alltför välstädat i trädgården, men man måste ju kunna ta sig fram längs gångarna utan att få skor och byxor fulla av kronblad och fröställningar. En viss putsning kan jag alltså gå med på…

visset2Nä, såhär kan det ju inte se ut…

Vi använder många av våra trädgårdsväxter i buketter och arrangemang och denna gång var det ringblommornas tur att få sig en omgång. Jag försökte komma på ett bra svenskt ord för denna syssla, men det finns inget som riktigt passar tycker jag. Avundsjukt tänker jag på det engelska uttrycket ”deadheading” som i översättning till svenska skulle bli ungefär: ”klippa-av-vissna blommor-för-att-gynna-bildandet-av-nya-blommor-och-för-att-hindra-onödig-frösättning-plus-att-det-ska-bli-lite-finare-i-rabatten”. Vem orkar med sådana långa haranger, nej deadheading får det bli…

nyknoppJag klipper av strax ovanför en ny blomknopp. Nu förflyttar vi ringblommans växtkraft till den nya lilla knoppen. 

Det kan se ganska tomt och fjuttigt ut när man är färdig med deadheadandet, men det dröjer inte särskilt länge förrän de sparade knopparna fått fart och bildat nya blommor.

lavendelHär har vi börjat ge oss på en lavendel. För att slippa få små torra piggar som sticker upp ur bladverket klipper vi av blomstjälkarna så långt ner vi kan. Det tar lite längre tid, men när det är fråga om en solitär som denna är det viktigt att det ser bra ut. Skulle vi ha haft större lavendelbestånd tror jag att vi hade fått använda häcksaxen i stället.

ringblommorPlanteringarna ser genast mycket fräschare och piggare ut och jag ser fram emot en ny omgång ringblommor i olika kulörer och former.

Trädgårdens alla fjärilar har varit osynliga under de senaste regniga dagarna, men har vi tur kan vi locka dem tillbaka med våra nyfriserade blomster. Tillsammans med lite bättre väder (som det faktiskt verkar kunna bli framöver) är allt upplagt för en härlig fjärilsinvasion. Dyker det upp något skojigt lovar jag att lägga upp en eller annan bild här på bloggen! /S

2 thoughts on “Deadheading!

  1. Nej, vissa ord får vi bestämt låna. 🙂 Fast Henrik Valentin har lanserat ”trädgårdera” som verb för när man är i trädgården, det försöker jag att använda mig av. Jag gillar inte riktigt uttrycket jobba i trädgården, jag är ju där av högst egen fri vilja.

Kommentera

