Augustistämning!

skålmpumpororabSå kom augusti och gjorde slut på vår underbara medelhavssommar… Men hur ljuvlig denna sommar än har varit kan jag inte låta bli att som vanligt svepas med i sensommarnostalgin. Det är som om jag behöver förändringen, utan årstidernas växlingar skulle jag förmodligen bli helt förvirrad!

vygenomechinaceorNu kan jag istället njuta av den glödande, lite dova färgskalan och doften av höst som hänger i luften. Solhattar, rosenflockel, kärleksört, phlox, praktrölleka och olika sorters gräs ger vinrött och guld och massor med fjärilar och annat surr!

trappanerrosterÅkrarna utanför trädgården står gula och skogen bortanför ser trött och lite mattgrön ut. Det ser faktiskt ut som om även vårt omgivande landskap längtar efter en ny fas! Kommer man in i trädgården så här på sen eftermiddag ligger Buxbomsterrassen i skuggan från huset, men nere på Rosenterrassen skymtar moln av vinrött och silver, badandes i eftermiddagssolen.

kryddterPå Kryddterrassen lyser grönskan i motljuset från väster och i luften hänger dofter av mynta och åbrodd. Jag känner mig nöjd över att vinterns kryddranson till stor del redan är skördad, torkad och nogsamt hamstrad på burk…

nedgtillbuxterBuxbomsterrassen börjar tappa sin färg nu, bara dagliljorna och fjärilsbuskarna bildar ännu lite färgklickar här och var, men jag vet att här brukar ges en sista färgföreställning i slutet av september när höstfärgerna börjar komma igång. Utsikten förändras och istället för att bara stirra ner i rabatterna lyfter man blicken och tittar ut över hela trädgården och landskapet bortanför. Det är så mycket enklare att se helheten nu då sommaren lugnat ner sig lite och jag upptäcker plötsligt alla möjliga saker att förändra och förbättra. Nu är det tid för planering! /R

2 thoughts on “Augustistämning!

  1. Kul att se någon mer som gillar flockel! Ett släkte fler borde upptäcka, tycker jag. Det märks verkligen att det är en annan årstid nu. I morse var det dimmigt här och spindelnäten glänste fulla av daggdroppar. Ser fram emot att få planeringstid för trädgården här också, det är ju det som är så härligt med att ha odlande som intresse, man får en ny chans att göra om och göra bättre varje år. 🙂 Kram Kristina

Kommentera

