Rosbänken

bänkvyöstSe så fint vår klätterros `Gloire de dijon´ har tagit sig! Efter att ha varit helt nerfrusen efter vintern är den nu ända uppe vid murkrönet med sina långa grenar!

bänkNaturligtvis måste man ha en ros bakom en sådan här bänk! Jag försöker förstärka kopplingen mellan bänk och ros ännu mer genom att binda upp rosgrenarna i liknande bågar som på bänken…

nejlikororosVi har satt upp stålvajrar utmed muren att binda upp rosen mot och det fungerar väldigt bra, i alla fall till en ros som denna som inte är alltför starkväxande. Vajrarna syns nästan inte alls.

rosnäraLiksom varje sensommar brister jag ut i lovsång över denna ros som är så fullständigt olik alla andra. Den driver mig visserligen till vansinne genom att nästan frysa ner till grunden varje år, men när de tätt packade aprikosgul-rosa knopparna slår ut med sina tjocka kronblad och fyller näsan med den där kryddiga, söta doften så måste jag förlåta den allt…

motljusSolen går ner över vår lilla rosbänk och jag huttrar till i kvällskylan, van som man blivit vid ljumma skymningar. Men det lite svalare vädret verkar passa vår senapsros perfekt, rosorna får den där aprikosgula tonen med ett svagt rosa skimmer, nästan som på insidan av en snäcka. Typiskt, jag som härjade och svor över den i våras och lovade att ersätta den med något mindre kinkigt. Nu blir det till att täcka och pyssla och fixa till vintern igen! /R

3 thoughts on “Rosbänken

  1. Hej på er, vill tacka er för all inspiration ni ger genom er fantastiskt fina blogg & den underbara trädgård ni skapar! För egen del har trädgårdslivet blivit lidande då jag kombinerar arbete och doktorandskap och har svårt att få tiden att räcka till för allt. Men, jag njuter av varje stund i trädgården och längtar till livet efter disputationen. Härligt att se det ni åstadkommit – får massa trädgårdslust av att få ta del!

Kommentera

