Envisa novemberblommor

sedum

Nu är vi allt på väg in i det riktiga höst- och vinterrusket. Det regnar och blåser nästan varje dag – alltså har det blivit november… Vår trädgård har precis som vi blivit tvungen att acceptera detta faktum, men tydligen har budskapet inte nått riktigt alla trädgårdsinvånare…

klematis

Klematis ”Niobe” kämpar på med sina vinröda blommor. Vid muren är den skyddad från den värsta vinden. Dock ser det ut att vara lite kämpigt med regntunga kronblad.

magnus

En Röd solhatt,”Magnus”, med lite annorlunda färgsättning. Vi planterade detta exemplar ganska sent på säsongen så den har nog inte riktigt förstått det där med årstiderna än. Mig gör det inget, tills nästa år har den nog fattat galoppen och kan vara med i samma gäng som de andra solhattarna (eller slokhattarna som de borde kallas så här års…).

ringblommor2Världen skulle vara så mycket tråkigare utan ringblommor!

rosenkvitten2

Extra bonuspoäng ger jag till vårt Rosenkvitten som plötsligt tänker blomma! 

rosenkvitten1

En massa fina knoppar överallt! Hoppas det kan få vara lite mildväder ett tag till så att man kan få uppleva den pigga, glada, röda färgen mitt i allt grådask.

Visst blir man glad av att se hur vissa växter bara vägrar ge sig i kampen mot månaden november! Jag tar till mig deras färgglada energibudskap och känner mig plötsligt redo för en ny omgång fönsterkitt! /S

3 thoughts on “Envisa novemberblommor

  1. Hurra för alla envisa blommor. I mina balkonglådor på Tg51 lyser husarknapparna ikapp med
    pelgoner och lobelia. Och se, kan man inte också skymta ett gäng luktärter.

Kommentera

