Arts and Crafts

vyutsiktvårNästan alla våra planteringar är inspirerade av den engelska Arts and Crafts-rörelsens tankar. Växterna är härdiga, många självsår sig och vi använder oss till stor del av enkla blommor som ger mycket pollen och nektar för insekter. Vi ser också till att verkligen använda vår trädgård på alla möjliga vis!

När jag nu sitter här och planerar Snittblomsträdgården som bäst, kan jag inte låta bli att tänka på vad det är som gör en trädgård värdefull. Det är inte att den är lättskött, inte att den är fläckfri eller ”färdig” i ett nafs, det är faktiskt raka motsatsen. Trädgårdens största dragningskraft för mig är att den hela tiden är ett pågående hantverk.

färggladvyEttårig vallmo och gurkört självsår sig hejvilt på Rosenterrassen! Arts and Crafts-rörelsen inspirerades mycket av de små Cottage-trädgårdarna på landsbygden och den trivsamma röra av frösådder, härdiga perenner och buskar som rådde där.

Det handlar om det som engelsmännen kallar för ”Arts and Crafts”, dvs konst och hantverk. Denna rörelse satte igång under andra halvan av 1800-talet och kom att påverka alla grenar inom konst och hantverk. Grunden i rörelsen är att en förståelse av själva hantverket, hur själva tillverkningsprocessen går till, ger en större upplevelse av föremålet i sig. En brinnande nyfikenhet och kreativitet som ger en glädje i själva hantverksprocessen!

morrisLånga skägg, vildvuxna frisyrer, bekvämt sittande kläder, flytta ut på landet… nej, det är inte 1973, utan 1873 och mannen med de höga idealen heter William Morris.

En riktig ”Crafts-woman” inom trädgårdskonsten är förstås Gertrud Jekyll och hennes intresse för plantor och färgkombinationer. Men även William Morris, kanske mest känd för sina blomslingrande tapetmönster var en ivrig trädgårdsmänniska. Det som kanske mest utmärker de stora namnen under denna tid är att de har en så härlig, gränsöverskridande nyfikenhet. Miss Jekyll sysslade inte bara med trädgård, hon smidde också silver och målade och Mr Morris gjorde tapet och tygmönster, skrev dikter och prosa, sysslade med bokbinderi och illustration, målade i olja, blyinfattade fönster, lärde sig isländska för att kunna översätta de gamla isländska sagorna, broderade och var en duktig trädgårdsamatör och odlare…

septDet är en speciell känsla att titta på något som man gjort själv. Man förstår tingen och ser dem utan och innan på något sätt. Detta ger en tillfredställelse som ingen kan ta ifrån en!

Men det som också förenade dem var strävan att omge sig med vackra saker. Att bygga upp ett vackert och trivsamt hem, med personliga, vackra och användbara föremål omkring sig. Ett hem som fortsätter ut i trädgården och fungerar som en helhet.

blomaplarhela

Även medeltidens örtrika ängar under blommande fruktträd var en stor inspirationskälla för Arts and Crafts. Vi har vår egen medeltidsdröm i vår gamla Äppelträdgård!

Morris menade att de nya maskinerna i fabrikerna tog ifrån hantverkaren sin möjlighet att sätta sin prägel på de tillverkade föremålen och med det försvann glädjen i arbetet och skönheten i föremålet. Detta är en tes som jag också tycker fungerar på ens eget hem. Att göra roliga och stimulerande sysslor hemma ger en glädje och en inre personlig tillfredsställelse för många av oss. Jag tror inte att livet blir lyckligare genom att bara få allting gjort så fort som möjligt så enkelt som möjligt!

skymningblombigI skymningen på Buxbomsterrassen i maj…

Med ett eget personligt hem som fast punkt tänker jag att man inte känner så stort behov av att hela tiden jaga vidare. En vardagskväll i trädgården kan vara minst lika spektakulär som en semesterafton på en badort någonstans. Naturligtvis behöver inte det ena utesluta det andra, men varför måste vi alltid åka bort för att kunna koppla av? Och varför måste koppla av alltid betyda att någon annan gör saker åt en?

akvarellpågår

Kanske låter jag som en tråkig bakåtsträvare, men jag kan inte låta bli att undra om det inte finns fler människor där ute som känner att en upplevelse kräver en egen insats! Och man behöver ju inte göra allt eller inget, man kan lägga det på vilken nivå man vill! (jag försäkrar er att vi också har en och annan IKEA-pryl hemma…) Morris hade ett måtto som på något sätt satte riktlinjerna för hans liv, ”If I can”!

”Om jag kan”…det tänker jag ofta på när jag sitter med ännu ett till synes ”omöjligt” projekt framför mig…! /R

8 thoughts on “Arts and Crafts

  1. Vilket underbart inlägg Rebecca:) Tack för att du, mitt i avhandlings- och småbarnsstress, påminner mig om hur livet ska levas! Kram

  2. så inspirerande att läsa om! Det är tydligt att det är där ni hittar er inspiration. Skönt att det är ganska så trendbefriat dessutom. Att inte tro att man kan/ska kontrollera naturen utan istället förundras över slumpen å se det vackra i den.

    • Tack! Ja trender är ju på något sätt lite emot hela trädgårdsidén, en växt som planteras blir ju inte färdigvuxen på ett nafs, man kan inte gärna riva upp och plantera nytt varje gång det är en trend på G…
      /Rebecca

  3. Å tusen tack för det här bildande inlägget. Emellanåt, inte särskilt ofta för min del men emellanåt, händer det att jag läser något som får mig att känna samhörighet med grupper av människor som levt och tänkt långt före mig. Och Arts and Crafts-rörelsen verkar verkligen vara ett sådant exempel. Känns mycket inspirerande! Tack!!!

Kommentera

