Trädgård i vinterskrud

buxbomkörsbär2Från fönstret på övervåningen kan man titta ut över Buxbomsterrassen och ner mot Körsbärsträdgården. Vyn ändrar färg och karaktär efter årstiderna och för tillfället är det vitt och grönt som gäller. `Romantiskt vitt´ brukar man kunna läsa i diverse inredningsmagasin. Romantiskt vet jag inte riktigt, men vitt är det i alla fall. Kalla nordostvindar har under flera dagar prövat hållfastheten hos vårt bigarråträd och det stora buxbomsklotet har fått en liten vit hätta av snö. Det är helt klart januari.

bänk2Solen tittar fram några minuter och lyser upp vår gamla trädgårdssoffa. Solstrålarna orkar inte smälta sitsens snötäcke ännu, lunchfika får nog inmundigas någon annanstans. Såhär mot allt det vita ser man verkligen de fina rostiga detaljerna på soffgavlarna.

bänk3En annan soffa som under sommaren känns bländande vit. Emot snöns rena vithet har den ingen chans.

köketTrädgårdsköket vilar.

kranen

Lejonkranen verkar inte ha något emot kylan. Tur att jag tömde den på vatten i höstas. Ska nog putsa upp den lite inför våren, den börjar se lite matt ut tycker jag.

trappaTrappan upp till Buxbomsterrassen har ändrat karaktär och dess steg ser ut att le mot mig. Det vore synd att trampa sönder den fina kompositionen så jag väljer en annan väg upp.

snörökInnan jag går in vänder jag mig om och tittar ut över gärdet nedanför. Jag är ingen vinterfantast och jag tycker att minusgrader och tjäle är onödiga påfund. Men om jag väljer att glömma dessa åsikter en liten stund kan jag inte göra annat än att fascineras av hur vintern kan fånga naturen så fundamentalt. Att liksom lägga locket på och säga att nu får det vara bra, nu ska här vilas! Naturen lyder, lägger sig tillrätta och gör – ingenting.

trädet

Motvilligt får jag väl erkänna att det är poängen med vintern, att ingenting ska hända. Och att ingenting ibland kan vara ganska vackert…/S

2 thoughts on “Trädgård i vinterskrud

Kommentera

