Vackra möten

uppslaganteck

När jag bläddrar genom mina gamla anteckningsböcker från tiden då jag började plugga trädgård så ser jag sida upp och sida ner med nedkrafsade bilder och anteckningar på växter och växtkombinationer. Allt huller om buller, från resor, ur böcker och från andras trädgårdar. Spritt vrakgods från när och fjärran.

anteckmariebjerg

Den otroliga mängden av växter och kombinationer, omsorgsfullt ihopsamlat och nedtecknat, som om jag inte ville missa något! När jag väl skaffade mig en egen trädgård så skulle jag veta precis vad jag skulle göra…

antecklofoten

Riktigt så blev det inte. När jag efter flera år äntligen stod där i min och Staffans alldeles egna, djupt efterlängtade trädgård insåg jag att det inte skulle bli fullt så enkelt…

syren

Vår Buxbomsterrass är det trädgårdsrum som färdigställdes först vilket har gjort att det är det bäst fungerande rummet kombinationsmässigt. Aklejor dök upp här och var när vi började påta i jorden och jag förälskade mig fullständigt i dem. Jag samlade in frön och direktsådde dem i de nya rabatterna här och de har blommat i regnbågens alla färger! Alltså är vår- och försommarkombinationen färgglad som en påse karameller! Definitivt ingen kombination jag skrivit upp i någon av alla mina böcker…

Vi hade turen att hyra vårt blivande hus och trädgård under några år innan vi köpte det och detta gav ovärderlig tid till påtvingad eftertanke. Så när trädgården väl var vår hade jag släppt en hel del av mina måsten. Men jag vet att jag i början ihärdigt försökte med några av alla dessa fina kombinationer, utan något vidare storslaget resultat.

alliumbuxNär våren mer och mer övergår i sommar blir färgskalan lite mer sober, främst i lila, vitt och lime. Bollformade växter har planterats in för att förstärka effekten av vårt stora buxbomsklot.

buxaklej

Mer kombinationslek! Dvärgsyrenen `Palibin´ har planterats för att kunna klippas till runda klot med den lilla extra knorren att de om våren fylls av doftande blommor och om hösten blir lysande gula. En spännande kombination med de vintergröna kloten!

Det var inte det att växterna inte trivdes, utan snarare för att den ”kopierade” kombinationen helt överskuggades av någon annan som uppstått mer spontant på platsen, eller så kanske den ena parten i kombinationen istället passade bättre ihop med någonting helt annat. Jag förstod ingenting alls och försökte till en början tvinga fram en viss effekt. Det var först när jag lyfte blicken och verkligen såg mig omkring som det började hända vackra saker…

hemerocallisbuxter

Under högsommaren har färgskalan bytts ut igen och helt övergått till lime och ljust lila. Hostorna fanns redan i trädgården, vi delade dem, rensade bort all kers och kvickrot och gav dem nya placeringar. Bolltemat fortsätter i något tillplattad form i hortensians lime-vita blommor.

Varför blev det så här? Trädgårdar är sällan helt tomma blad, trots att de varit bortglömda eller knappt är mer än en tomt. En liten växtkombination måste passas in i det stora hela, den står inte ensam mot en vit bakgrund! Vår trädgård hade visserligen inte använts ordentligt på många år, men här fanns definitivt karaktärsfulla växter som skapade en helt annan grundförutsättning för färdiga kombinationer. Dessutom gjorde tomtens läge, dess kraftiga lutning, ljus och vindförhållanden att ingen ”färdig” lösning tolererades. Jag antar att den inte är särskilt unik i sitt slag…

rosenterfrånkryddAtt låta gurkört, kungsljus, vallmo, digitalis, stockros och mattram självså sig på Rosenterrassen ger möjlighet till helt oväntade kombinationer. Naturligtvis får det inte gå hur vilt till som helst, utan här måste rensas med omsorg, men man vet ändå aldrig riktigt hur nästa säsong skall gestalta sig!

Färdiga lösningar för våra trädgårdar är väldigt svåra att genomföra. När jag nuförtiden tittar på vackra möten mellan växter försöker jag hela tiden sätta in dem i ett större sammanhang. Jag tänker mig dem mer som en skiss än som en regelrätt plan. Dessutom har jag nästan helt slutat att se åt kombinationer i närbild eftersom de avslöjar så lite om hur det egentligen ser ut. De flesta blommor ser vackra ut på nära håll men syns de överhuvudtaget i ett större sammanhang?

anteckmariebjerg2

Allt mitt samlande av växtkombinationer var verkligen inte onödigt även om jag använt ytterst få av dem. De har givit mig ett inre ”arkiv” av vackra växtmöten att inspireras av. Då, på den tiden, såg jag bara bitar av andras strålande trädgårdar ihopsatta till ett collage som skulle bli min framtida trädgård. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig hur mycket själva platsen skulle påverka trädgårdsdesignen. Naivt? Kanske, men jag tror inte att det är ett helt ovanligt fenomen. Väldigt många låser sig vid en viss växtkombination som kanske inte alls passar på deras tomt och sedan kommer de inte vidare! Man måste helt enkelt försöka släppa det exakta receptet och istället se det som en inspiration. Det är inte alltid viktigt att det är exakt den och den sorten! Inspireras och låt platsen vara med och bestämma så kommer trädgården bli mycket vackrare! /R

I

One thought on “Vackra möten

  1. Kan bara hålla med dig i dina reflektioner. Jag samlade också kombinationer och sedan inser man att det inte fungerar här, bara där. Däremot uppstår plötsligt spontana växtmöten som blir snygga i den egna trädgården. Idag ser jag andras trädgårdar och parker som inspiration, inte som något att göra om här. Men det tog sin tid att inse det. 😉
    Kristina

Kommentera

