Ännu ett äppelträd…

rasat

…har ramlat omkull i Äppelträdgården. Det är alltid väldigt blött i jorden just här, så det blir inget vidare motstånd för trädrötterna om vinden blåser till ordentligt. För två år sedan hände precis samma sak med ett annat äppelträd, vi börjar snart vänja oss.. Mitt i den finaste snöklockeblomningen fick vi försöka ta hand om det omkullblåsta trädet utan att trampa ner för mycket av de små vita blomtuvorna.

såg

Även om trädet nästan låg ner på marken såg det ut som att en del rötter faktiskt klarat sig. Dessutom fanns det ett par yngre grenar som (om vi har tur) kanske kan bilda en ny trädkrona. Vi bestämde oss för att spara dessa unga grenar. Klätterrosen (`Venusta Pendula´) som börjat klättra bredvid såg också ut att ha klarat sig, så den fick vara kvar den med. Så försiktigt vi bara kunde började vi såga bort stammar och grenar.

träd2

Efter att ha sågat och grejat en bra stund blev det inte mycket kvar av vårt träd. Två meter liggande stam och en början till en ny trädkrona mitt på. Vi har ett gammalt `Belle de Boskoop´ som ramlat omkull någon gång för längesedan men som numera skapat en helt ny krona mitt på den gamla rasade stammen. Det trädet ger bra med frukt, så det finns hopp även för vårt nya ”dvärgträd”.

träd1En del av den avsågade trädstammen användes till trädstöd.

vedResten fick bli bli ved till nästa vinter. Närproducerad…

Återigen har vi blivit påminda om att inget i trädgården är för evigt och från en dag till en annan kan allt ha förändrats. Det gäller att inte fastna med hängande läpp alltför länge när sånt här händer (en liten stund får man dock härja och gorma). Som jag skrev i början av inlägget hände precis samma sak för två år sedan. Vi härjade och gormade en stund, men sedan tog vi tag i det hela och gjorde något bra av det i stället. Se inläggen ”I stormens spår” , ”Trädbänk i äppelträdgården” och ”Rosträdet blommar”. Jag brukar försöka tänka på den episoden när något i trädgården inte blir som man tänkt sig och så säger jag tyst för mig själv – Nåja, blir det inte bra kan vi ju alltid göra ett rosträd av det… /S

5 thoughts on “Ännu ett äppelträd…

  1. Ledsamt med trädet…. Samtidigt blir jag peppad av er positiva inställning, att inget är för evigt i en trädgård och att man alltid kan vända det till något positivt när värsta besvikelsen
    har lagt sig. Jag kommer att återvända till era tankar när mina halvdöda träd måste tas ner (eller blåser ner). Lycka till! /Cathrine

  2. OHar börjat kika in på denna sida lite då och då. Nu har jag fattat att detta kommer bli den mest besökta sidan framöver. Precis detta har jag eftersökt i bl.a. allt om trädgård. Att få följa en trädgårds tillblivelse och liv. Spännande, spännande. spännande. Och vackert!

Kommentera

