Växthusfasaden färdig!

vyfärdigtDags att ge er en liten uppdatering på hur vårt växthusprojekt fortskrider! Den yttre fasaden är nu äntligen färdig!

rmålarTack och lov har det varit uppehåll de senaste veckorna så att vi kunnat tvätta och måla allt trä ordentligt. Här kommer grundfärgen på.

penselVäggytorna på växthuset är byggda av råspont och när färgen kom på ger de märkligt nog ett ganska ”patinerat” utseende. Det ser nästan ut som om växthuset stått här längre än trädgården!

medomåladelister2Nu har vi fått dit takfönstret ordentligt och tätat mötet mellan alla kanalplastskivorna i toppen och högst upp har vi dessutom fått upp vår lilla knopp!

medomåladelisterTätnings-/dekorationslister har här också sågats till och provats på plats. Nu skall de plockas ner och en liten profil skall fräsas ut på kanterna innan de målas.

färdigtnäraVisst blev det vackert? Ibland kan jag knappt tro mina ögon när jag kikar ner i trädgården, man blir alldeles varm inombords!

detaljSå här ser profilen på listerna ut. En enkel liten detalj som ger ett mjukare uttryck än bara kantiga brädor…

vyfärdigt2Den brutna vita täckfärgen gör sig väldigt fint mot den blekt grågröna, den ger mig associationer till gamla lusthus i romantiska 1700-tals parker. För att få dörren att bättre smälta in (och inte bara vara lysande vit) målade jag speglarna i ”väggfärgerna” också.

genomrutaJaha, då är det bara att ta nya tag och sätta igång med själva interiören! Betongplattorna till golvet anlände idag… Vi hoppas snart kunna återkomma med en ny växthusrapport! /R

 

16 thoughts on “Växthusfasaden färdig!

  1. Så vackert! Fina färger och detaljer. Tänk att husera där med köksträdgården på ena sidan och utsikten på den andra. Ja, jag blev genast en smula avundssjuk:)

    Kram,
    Maria

  2. Whamma! Ser ut som om hela trädgården är uppbyggd kring lusthuset/växthuset. Så unik och rolig lösning med vinklarna och utsikten genom huset. Det blir extra 1700-tal tror jag av knoppen och en känsla av kuliss, de byggde ju så lite för att lura ögat. Med kuliss menar jag att eftersom huset är triangulärt så syns inte ytterväggarna, det påminner om scendekor, lite som metallhusen som ska föreställa tyg i hagaparken.

  3. Helt OTROLIGT!!! Bara växthuset är värt ett besök och så finns det så mycket annat fint också!! Grattis till ett superfint bygge. Lisbeth och Sten

    Skickat från min iPad

  4. Det blev ju fantastiskt bra! Gillar både utförande, färgval och de små detaljerna som listerna. Och knoppen är ju pricken över i:et! 🙂
    Stort grattis till ert nya rum i trädgården!
    Kristina

  5. Ser helt fantastiskt ut och vilken utemiljö – man tror inte att man är i Sverige !
    Och knoppen har ni fått på också – det tänkte jag också ha på mitt växthus på varje ände men ännu efter fyra år har dom inte kommit på !
    Ha det så gott och grattis!
    Kram/Isa

Kommentera

