Full fart i Köksträdgården!

vyplantbordöstTACK för alla jättefina kommentarer om vårt växthus i det förra inlägget! Så mycket positiv respons gör att man får ny kraft att greja vidare! Och det kan verkligen behövas för nu är det verkligen full fart i Köksträdgården.

plantbord2De flesta små plantor som såtts inomhus under våren är nu avhärdade och riktigt längtar ut från sina trånga krukor. En del hamnar i bäddarna i Köksträdgården och den del krukas om till större krukor. I år har allting varit extra rörigt eftersom några plantor har stått inomhus och några i växthuset och nu när det skall läggas golv där har växthusplantorna i panik stuvats undan lite här och var… Ingen ordning alls och jag springer upp och ner för alla våra trappor som en yr höna och mumlar obegripliga ord som ”den gula cosmosen”,   ”vilken kruka” eller helt kort bara ”var?”…

ökrukamkupaDe stackars dahliorna som jag drivit upp i krukor inomhus ställdes ut lite för tidigt och åkte på en frostknäpp, men nu är de ordentligt planterade i sina stora krukor. För att gulla lite extra med dem tänker jag låta dem bo under glaskupa ett tag så att de snabbt skjuter nya fina skott.

storakrukanokupaÄven i den stora krukan blir det dahlior i år och medan den växer på sig i sin kupa får den fyllda mattramen fylla ut kanten. Blir det för trångt senare under säsongen får de flytta till en annan kruka…

vallmoplantMen det skall ju inte bara planteras, det skall sås också! Jorden är varm i våra upphöjda bäddar och de senaste dagarnas regn har gjort den alldeles lagom fuktig för sådd! Här skall vitlöken som sattes i höstas få sällskap av nigella, mangold och spenat. Dessutom hittade jag lite frösådd vallmo i bäddarna så de flyttades och sattes mellan trampstenarna.

snöreHär skall den söta mattramen med sin starka, lite stickiga doft lura bort morotsflugan från sina nysådda morotsgrannar!

plantbordSom vanligt har jag sått alldeles för mycket men i år tänkte jag faktiskt kruka in det mesta överskottet av sommarblommor och kryddor och kanske sälja dem på ”Tusen trädgårdar”. Vi får väl se, men det känns lite skönt att inte behöva slänga så många rara små plantor…

vyplantbordOch så kom det en rejäl regnskur till och jag försöker skydda den redan fuktiga fröpåsen så mycket som möjligt undan regnet, samtidigt som den blöta jorden klibbar fast överallt! Ibland kan det kännas som ett knasigt göra det här med att så, man reser sig upp medan regnet droppar från näsan och tittar på vad man åstadkommit. En etikett och sedan bara brun, tillplattade jord! Inte konstigt att icke-trädgårdsfolk tycker att man är lite udda…”Vänta bara!” muttrar jag för mig själv innan jag räddar mig in i vårt ljuvliga växthus. /R

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Full fart i Köksträdgården!

Kommentera

