En stor, doftande försommarbukett!

salvia

På Kryddterrassen blommar våra kryddsalvior för fullt och man kan skörda hinkar med blå, salviadoftande blommor!

Det finns så mycket ljuvligt doftande i trädgården just nu och så mycket färger! I helgen var det kalasdax och jag gjorde en stor, härligt doftande försommarbukett!

schersminSjälvklart måste buketten innehålla doftschersmin! Förutom den fantastiska doften tillför de benvita blommorna med sitt friskt mörkgröna bladverk en vacker kontrast. Jag tar bort en del blad så att inte blommorna skyms för mycket och sedan skalar jag av den bruna barken några cm längst ner på de klippta kvistarna innan de sätts i vatten.

kersOch som utfyllnad…finns det något bättre så här års än blommande kirskål? De vita, skira blomställningarna framhäver de flesta blommor och de finns bokstavligen i massor!

rvhus

Som blickfång har jag valt knoppiga `Karl Rosenfield´ och blå strandiris.

rbukettvhusBuketten blir härligt maffig, nästan så stor att jag knappt kan hålla den i en hand! Här slinker några tidigt utslagna rosor också ner som komplement till pionen (rosen och pionen har samma färg även om det inte riktigt framgår på bilden…).

klartejpapperKlart! Här har vi nu en explosion av dofter! Luktpion, strandiris, klätterros (förmodligen  `Blaze´), trädgårdsnattviol, jättedaggkåpa, kirskål, doftschersmin och kryddsalvia.

klartshåller

klartshandOch så inslagen i vaxat papper! Så var vi redo för kalas! /R

4 thoughts on “En stor, doftande försommarbukett!

  1. Vilken lycka att få en sådan fin bukett! Du är verkligen fantastiskt duktig på att sätta ihop buketter proffsigt, har sett det innan.
    Läste just i går kväll reportaget om er köksträdgård i Allers Trädgård (var det väl), jättefint! Fast jag måste säga att jag tycker att ni tar ännu finare bilder på er egen blogg – tusen tack för att ni delar med er av allt ert vackra!
    Kram
    Elin

Kommentera

