Basilikafrossa!

basilika2Nu börjar jag förstå på allvar hur lyxigt det är med ett växthus! Tappert har jag frösått basilika varje år bara för att se hur de ömkligt dukat under för den svenska sommarens kyla och väta. Men inte i år! Feta och glansigt välmående står de nu här och vi kan skörda hur mycket vi vill!!

basilikaUnder sommaren älskar jag enkel matlagning, lite jobb i köket och mycket smak! Bästa sättet att få njuta av detta så mycket som möjligt är förstås genom att odla egna råvaror, hemmaodlat kan inte jämföras med köpt!

smortlarMed all denna härliga basilika blir det hemmagjord pesto och enklast och godast (tycker vi…) är att mortla ihop ingredienserna.

mortelBasilikan är storbladig italiensk och det blir extra gott med nyskördad vitlök…

ropastaKvällen är underbart stilla, luften är ljum och doften av basilika hänger över hela Rosenterrassen…

färdigt

Klart! Så lättlagat och så gott! Hoppas ni också njuter i era trädgårdar! /R

 

 

5 thoughts on “Basilikafrossa!

  1. Sitter och kliar mina knottbett och funderar över om ni inte har sådana små vampyrer? OM ni har dem… eller andra, stora vampyrer, typ mygg. Hur friar ni er från dem när ni avnjuter en god supé?

    • Hej Anna! Vi är faktiskt i stort sett förskonade från de flesta blodsugare. Trädgården ligger inte särskilt nära vatten och eftersom det är en sluttning som ligger öppet vindar de flesta blodsugarkryp bort. Både mygg och knott lyser tacksamt med sin frånvaro även stilla, varma kvällar. Ibland om det är en varm dag och grannens hästar står i hagen bredvid kan det vara en del bromsar/blinningar i Körsbärsträdgården, men de försvinner när det blir kväll. Så jag antar att det har sina fördelar att bo öppet, även om vi ibland muttrar över hårda vindar…
      /Rebecca

  2. Hej! Första gången jag kommenterar din fantastiska blogg! Jag har läst och läst så mycket – tack för att du delar med dig av alla tankar och erfarenheter!
    Jag ÄLSKAR basilika och pesto är ju faktiskt bland det bästa som finns – det kan jag ha till (nästan) allt! =D Jag pressar mycket juicer och I våras gjorde jag en shot av färsk basilika – grön medicin för kroppen!! Jag har tyvärr aldrig lyckats odla min egen basilika – från frö – men jag ska göra som du och inte ge upp!!!

    Ha en fin vecka!

Kommentera

