En doftande sommarbukett!

kökstdNu är det verkligen sommarblommornas tid! Överflödets tid, för desto mer du plockar, desto mer blommor får du! Jag ger mig ner i Köksträdgården för att se vad jag kan hitta…

luktärtLuktärter förstås! Doften fyller hela Köksträdgården och är så ljuvlig att det är svårt att gå förbi utan att borra ner näsan i de silkesaktiga blommorna. Årets absoluta favorit heter `America´ med vackert spräckliga, stora blommor på långa stjälkar.

faceliaKring fötterna på vår majs växer denna duniga skönhet i blått. Den heter honungsfacelia, Phacelia tanacetifolia, och är en gröngödslingsväxt. Det innebär att vi hela tiden klipper ner den omfångsrika bladmassan och använder den som marktäckning och till hösten kommer vi att mylla ner hela härligheten för att öka på mullhalten i jorden. Men blomma hinner den faktiskt också göra mellan klippningarna och blommorna älskas inte bara av oss utan också av honungssugna insekter!

nejlikaFör att få tag i den sista ingrediensen till buketten tassar jag upp till Kryddterrassen där denna Heddegwigsnejlika `Black and White Chianti´ står i timjanbädden. Jag tackar tyst den milda vintern som gjort att den övervintrat från förra året…

färdig2Mjukt ljusblått mot ljust rosa och med några mörkt lila, nästan svarta, punkter för att ge lite spänning!

färdig1Och doftar det gör den… /R

4 thoughts on “En doftande sommarbukett!

  1. Vilka underbara blommor och så fina de blev tillsammans! Doften av luktärtor är doften av sommarlov för mig. Den påminner mig om min farmors trädgårdsland där vi klev omkring barfota som barn.

    Tack för vackra bilder!

  2. Å vilken bukett – fantastisk och lite ovanlig! Önskar att det växte sådana blomster på min asfaltsgård.

Kommentera

