Mörkgrönt i Körsbärsträdgården

fågelbadJag skulle vilja börja detta inlägg med att tacka alla glada och trevliga kursdeltagare för en härlig kursdag i lördags! Hoppas att ni fick med er massor av trädgårdsinspiration hem!

äggetI lördags hade vi ganska tur med vädret men i söndags var det som om himlen fullständigt hade öppnat sig! Slagregn, åska och blixtar och hagel stora som puttekulor! Idag ser trädgården verkligen trött ut och det ligger en höstlängtan i luften som ofrånkomligt drar mig till Körsbärsträdgården.

vyrosterMen nej, inga höstfärger ännu och när jag påminner mig att det faktiskt bara är augusti är det inte så konstigt. Men här är härligt grönt! Gräsytorna (som mest består av klöver) liknar mjuka, gröna mattor och träd, buskar och marktäckare har den där mörka, lite dova gröna färgen som är så typisk för sensommaren.

vynordvI planteringen utmed vår raka filosofgång blommar några roströda Helenium och jag tänker att det kunde vara fint att kanske fylla hela området utmed gången med Helenium i rostrött och gult. Några olika gräs kunde också få vara med. Det kunde bli som en härlig sensommarrabatt och ge lite färg i all den mörka grönskan så här års… Något att fundera vidare på!

bigträdetnäraMen grönskan ger också ett lugn inför nästa stora färgexplosion. När höstfärgerna kommer har man ingen tid att meditera över vackra stammar eller skrovliga stenar!

bigträdetNu däremot framträder de tydligt och jag ångrar verkligen inte att vi byggt ett helt trädgårdsrum åt vårt fantastiska bigarråträd! Dess stammar är verkligen majestätiska!

amiralÄppelträdgården är också lurvigt grön med rodnande äpplen i träden, men hårda vindar, slagregn och hagel har ryckt loss massor av frukt som nu ruttnar i gräset. Lite tråkigt tidigt kanske, men det tycker inte alla! Massor av äppelsugna fjärilar (som amiralen på bilden) fladdrar lyckligt omkring bland högarna med fallfrukt. Smaken är som baken heter det ju…/R

7 thoughts on “Mörkgrönt i Körsbärsträdgården

  1. Vilka rofyllda bilder! Ja, vädret spelar oss verkligen ett spratt och det är lätt att glömma att det fortfarande bara är augusti. Visserligen var det intensiva hagelovädret i går kväll lite väl tufft för vissa växter, men för övrigt upplever jag att mycket av grönskan i min trädgård liksom fått ny kraft igen efter att ha hållit andan och kämpat under alla varma och torra sommarveckor.

    /Annika

  2. En vacker fjäril, men hur ska jag få fjärilar att komma till min balkong? Har skaffat en budleja men varken fjärilar eller humlor vill komma dit.

Kommentera

