Morgondimmor och sneda skuggor

verandavySlutet av augusti, höstvemod i morgonluften och alldeles stilla. Trädgården dryper av fukt men himlen är för en gångs skull klar som en nytvättad glaskupa.

skuggorikbTunna slöjor av spindelnät överallt, förmodligen osynliga mitt på dagen, men nu fulla av lyskraft och glittrande vattendroppar. Skuggorna har blivit annorlunda, ljuset faller in på ett annat sätt så här års och återigen känns det som om trädgården befolkas av underliga väsen…

äppeltdI Äppelträdgården doftar det höst och det är ett väldigt liv, fullt av borstiga små tonårsfåglar som misstänksamt blänger på mig när jag går förbi. Här inne är morgonsolen först i trädgården och trots all fukt känns luften redan varm och behaglig.

kökstdKöksträdgården är ännu morgontrött och nattkall, men dofter av mogna grönsaker fyller det lilla rummet. Jag njuter av utsikten. Tänk att jag kan stå här, längst ner i vår trädgård och ändå känna mig upphöjd, viktlös, med vår underbara utsikt åt alla håll!

fontänSå här års är vyn på Kryddterrassen så annorlunda, trädgårdsrummet blir nästan helt omslutet med de höga Rosenflocklarna på Rosenterrassen åt öster. Ljuset måste silas genom dess höga blomställningar.

vynerpåkryddobärUtsikten igen, ner i trädgården och ut i världen utanför!

verandanTillbaks till Verandan och Utsiktsterrassen igen och en ny dag har återigen tagit sin början. /R

 

7 thoughts on “Morgondimmor och sneda skuggor

  1. Tack för igår! Underbar trädgård ni har. Jag har gjort ett hål i ljuskronan och satt ut den i trädgården’passar perfekt,tack! Vi kommer gärna tillbaka till våren kaisa!

  2. Men så otroligt vackert, jag skulle aldrig kunna ta mig iväg till jobbet om det såg ut sådär! Vad fin verandan blev, som om den alltid varit där!

  3. Hittade precis till Er hemsida och som många andra tycker jag Er köksträdgård är helt fantastisk. Jag har själv tänkt att bygga mur/staket runt min köksträdgård och undrar hur Ni monterade den övre delen dvs trästaketet på muren?
    Hälsningar,
    Ylva

Kommentera

