Färgfunderingar

rgörbukettGrå november, duggregn och till råga på allt en dunderförkylning! Jag söker tröst i vårt bildarkiv mellan snytningar och nysningar och drömmer mig bort till färggladare tider. Medan jag tittar runt på sommarens överdåd av färg kan jag inte låta bli att fundera lite över detta ämne.

rosternäraJag har alltid älskat färg. Färg gör mig glad och inspirerad och jag antar att det är därför som jag har så svårt för våra långa, färglösa vintrar här i norden… Något som jag insett mer nyligen är att jag inte är särskilt förtjust i enfärgade trädgårdar eller trädgårdsrum där bara en färg skall återkomma i allt. Jag har verkligen kämpat mot denna insikt, men varje gång som jag försökt skapa ett enfärgat trädgårdsrum eller hörn så slutar det bara med att jag hittar en tjusig färgkombination att matcha den med.

vybuxRosa jättevallmo, Papaver orientale `Coral reef´ och `Princess Victoria Louise´ värmer upp den annars lite svala färgskalan.

Det är ju verkligen ingen idé att jobba mot sig själv så jag släpper helt enkelt den enfärgade tanken nu (men vem vet, kanske gör den comeback någon annan gång…) och försöker istället se vad färgpaletten kan ge om man blandar.

rostervynorrFärgexplosion på Rosenterrassen i slutet på juni.

pionivasVarför bara använda vitt när tex ljust rosa ger ett helt annat djup till det vita?

För mig är det alltid som att sätta ihop en bukett. Färg, form, storlek och yta samspelar med varandra och om man lyckas uppstår ett vackert möte. Möjligheterna är ju oändliga! Varför bara hålla sig till en färg när det finns så många kombinationer och varianter!

vyroster

Här lockade den vinröda, bollformade pionen fram längtan efter en blå, vertikal riddarsporre.

Kanske tror man att det lätt blir rörigt om man blandar. Givetvis är detta alltid en risk, men det är också ett sätt att jobba med sin trädgård. Jag vet inte hur många gånger vi har gjort om och gjort om i den här trädgården. Hoppfullt planterar man en noga uttänkt kombination bara för att några månader senare inse att det inte fungerade alls. Detta låter kanske deprimerande men oftast inser man i samma veva någonting annat, effekten man väntade sig uteblev och istället öppnade sig möjligheten till en annan färgkombination med något som kanske redan fanns på platsen osv…

mossrosI den här vyn mötte det vinröda, i form av rosen `Nuits de Young´, en helt annan kombination i det silvriga hos havtorn.

Kanske är det detta som menas med den lite slitna frasen att en trädgård aldrig blir riktigt färdig. Och varför skulle den bli det? Trädgården är något som är menat att fylla dit liv med mening, skaparlust och glädje, då kan den ju inte bara bli ”färdig”. Naturligtvis måste trädgårdens ”ramar” färdigställas, men innehållet är tänkt att vara dynamiskt och förändras tillsammans med dig.

primulaKandelaberviva, Primula bullesiana, är verkligen en växt som passar mig. Den varierar i alla pastellskalans färger och nya färgmöten uppstår hela tiden!

pionNär jag äntligen hittat en ros, `Königin von Dänemark, och en pion, `Sarah Bernhardt, som matchar varandra perfekt i färg inser jag att en kontrast behövs. Mörkblå riddarsporre räddar ännu en gång situationen!

aklejor

Att jobba med mer än en färg öppnar också för möjligheten att låta trädgården själv vara med och designa. Spontana frösådder, uppkomsten av en helt ny akleja, vallmo eller digitalis kan leda till nya, spännande färg- och formmöten. En lite vild, romantisk trädgårdsdesign där du och trädgården jobbar tillsammans! /R

 

9 thoughts on “Färgfunderingar

  1. Lite svärta behövs alltid i kompositioner, annars blir det ju inget djup. Snygg mix mot vallmon med nepeta och allium. Har svårt att passa in mina coral eftersom de varit för nära vinröda saker. Svåra att flytta är de också med sina pålrötter… Jag tror att om man går på sin smak i färger och växtsätt hela tiden så blir det harmoniskt som helhet, eftersom det är liknande val man gör. Sen om man gör som ni med starka strukturer så blir det ännu mer harmoniskt. Det svåra med att måla i trädgården tycker jag är att man ju inte kan ta vilken växt som helst bara för färgens skull, den måste ju trivas där, och blomma på rätt tid. Det är ett så underbart komplext problem, som Eulers sista teorem, det kommer aldrig att ”lösas” utan fortsätta vara spännande.

  2. Så vackra kombinationer – blir helt kär i bilden med lammöron, stäppsalvia, digitalis och daggkåpan och silverpäronet som skymtar i bakgrunden – flera är mina favoritväxter !
    Är inte heller förtjust i enfärgade rabatter – det behövs kontrasterande kulörer för att lyfta fram växterna.
    Tack för inspirationen !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

  3. Gillar också att blanda och ge kontrast, och jodå, man får flytta en och annan planta som hamnar ”fel” färgmässigt, men det är ju en del i att ha en trädgård. 😉
    Fastande särskilt för den vackra rosen och havtornet, så vacker kombination!
    Kristina

  4. Underbara bilder – och jag känner så väl igen mig i allt du skriver. Jag har själv skrivit många inlägg på temat färg och om hur jag (precis som du) inte är så bra på att hålla mig till en stram färgskala… Men ”why fight it?”, som man säger 🙂
    Kram
    Elin

  5. Hej trädgård med utsikt!

    När jag var hos Er i somras på tusen trädgårdar frågade jag om man fick komma till Er med trädgårdsföreningen. Nu har jag en fråga om det är möjligt och har förslag på 2 datum 23 el 30 maj

    MED VÄNLIG HÄLSNING Kerstin Johansson 073-0786337

    Skickat från min iPad

Kommentera

