Kompostering och udda blommor

kompostÄntligen börjar förkylningen ge med sig och påpälsad upp över öronen traskar jag ut i trädgården igen. Kompostering står på schemat, ett lagom ansträngande pyssel för en nyligen förkyld. Vår kompostkvarn rullas fram och sedan är det bara att mata på med klipp och grenar. Allt förvandlas till ett fint strö som skall läggas både i komposten och direkt i köksbäddarna. Och vilket strö! När jag rotar i komposten som vi började lägga i våras kan jag bara konstatera att den nästan är helt förmultnad och fylld av pigga, röda maskar.

bäddHär hamnar det nykvarnade ströet på vitlöksbädden. Av någon anledning är det så otroligt roligt att pyssla med komposten. Det känns som om det finns en mening i det man gör. De lite sorgliga resterna av sommarens överflöd försvinner ner i kompostkvarnen och ut kommer näring till nästa år. Bland maskar och ångande växtrester känner man sig överraskande nära evigheten…

prunusMen OJ! Har det blivit vår medan jag varit förkyld? Ett av våra japanska körsbärsträd verkar i alla fall tro det. I skydd bakom avenbokshäcken har en gren slagit ut i full blom!

kaprifolNär jag ser mig om väntar fler stolligheter! Kaprifolen som glatt blommat hela sommaren har satt igång igen. Vackert men tokigt.

campanulaI vårt lilla stenparti vid Verandan är det tydligen också en annan årstid där den lilla murklockan, Campanula poscharskyana `Stella´, muntert strålar emot mig. Tja, inte ser de ut som traditionella adventsstjärnor men söta är de. Trevlig första advent! /R

One thought on “Kompostering och udda blommor

  1. Trevlig första advent till mina favoritträdgårdsmästare i Mute.
    På min balkong blommar fortfarande lobelia husarknappar och pelargoner. Men snart kommer nog snön.

Kommentera

