2014 års blommor, del 2

såssnipaJag fortsätter min blomsterkrönika över 2014. När de gammaldags rosorna börjar blomma blir man till sig av lycka! Ganska ogrundat ur bukett-synpunkt eftersom dessa blommor bara blommar en gång, har korta stjälkar och är ganska ohållbara i vas. MEN, de osannolika formerna, tyngden av hundratals, sammetslena kronblad och den ljuvliga doften gör att jag plockar dem ändå och njuter minst lika mycket av dem som av någon annan blomma. Tricket är att sätta dem i låga vaser eller helt enkelt låta dem flyta på vattenytan i en vacker skål. En liten såssnipa är perfekt! Här samsas rosor med knappt utslagna pioner och några kvistar trädgårdsnattviol. Doften är bedövande!

tekannaDen klättrande `Mme Plantier´är en av mina vita rosfavoriter. Inte bara för de benvita blommorna med sina små, söta rosenrodnande knoppar, utan också för att de har relativt långa stjälkar. Här blandat med kantnepeta, vit stjärnflocka och kirskål.

kaprifolorosahelMera rosor! Knallblå lavendel bildar en skarp kontrast mot en gräddvit bakgrund av Honungsrosor, klätterrosen `Ilse Krohn Superior´, kaprifol, fylld mattram och lite jättedaggkåpa.

färdig1

Ännu en bukett att hålla nära näsan! Luktärten `America´ blev helt klart en av årets ettåriga favoriter! Här tillsammans med blå honungsfacelia och heddewigsnejlikan `Black and White Chianti´.

rosaarr2Samma luktärt och nejlika igen, i ett lite mörkare färgtema. Honungsfacelians blåa har bytts ut mot ännu en luktärt, `Black Knight´ samt lite fylld mattram.

klartKlar favorit 2014 var som kanske märks också den fyllda mattramen  `Tetra White Wonder´, men också denna stora, ljusgula tagetes som heter `Alaska´. Lååånga, stadiga stjälkar och lååång hållbarhet i vas och det är väldigt vackert att de nyutslagna blommorna är nästan helt limegröna. Mer i vasen: den chock-rosa perennen Potentilla `Miss Willmott´, jättedaggkåpa och blomstertobak `Lime Green´.

kalasbukettSensommaren är dahlia-tider! Dahlian `Arabian Nights´ ihop med Zinnian `Peppermint Stick´, blodtopp, cosmosen `Sunny Lemon´ och några dillkronor.

röddahliaorispTagetesen `Alaska´ igen, fylld mattram, blomstertobak, guldrisp och dahlian `Bishop of Llandaff´.

färdigEn septemberbukett! Här är rosa pom-pom dahlior, vita och rosa cosmos, stjärnflocka, överblommad anisört, lampborstgräs, honungsfacelia och japanskt gräs.

hela2En dramatisk liten komposition! Stor gul dahlia, cosmosen `Sunny Lemon´, silvermalört mot en nästan svart bakgrund av rödbladig fläder.

julkransOch sist men inte minst, årets julkrans! Thuja, murgröna, ekblad, nypon, fröställningar från temynta och några kottar!

Så där! Det var 2014 det, nu känner jag mig verkligen taggad inför den kommande säsongen! /R

4 thoughts on “2014 års blommor, del 2

  1. Jättevackert allihop fast luktärten america och nejlikan black and white Chianti kommer jag lägga på minnet lite extra. De flesta sommarbuketter får jag dock ha utomhus för att det doftar för starkt inne, men jag tycker som du att det är väldigt roligt att göra och ge bort buketter från trädgården.
    Luna

  2. Helt fantastiska buketter och arrangemang, jag blir såå inspirerad och fylld av längtan framåt… Jag undrar varför trädgårdsbloggarna inte är ännu mer fyllda av såna här kompositioner, det är inte så vanligt som man skulle kunna tro. Jag säger ibland att hela idén med min egen trädgård är att jag ska kunna plocka blommor till buketter, och även om det är lite överdrivet så är det ofta det jag tänker på när jag väljer växter och planterar. Är mycket avundsjuk på er blivande cutting garden, min miniatyrversion i form av odlingslådor rök när våra avlopp grävdes om…
    Gott nytt trädgårdsår!
    Kram Elin

    • Tack Elin!
      Ja, visst är det underligt att det inte njuts mer av buketter från trädgården, det är som om odling bara får vara nyttiga grönsaker… Hoppas att du hittar en ny plats till dina snittblommor!
      /Rebecca

Kommentera

