Vinterbeskärning

rovykbNågonting händer i februari. Solen värmer igen, fåglarna börjar så smått öva vårsånger och det ligger en härlig förväntan i luften. Yrvaket kisande tar jag mig ut i trädgården och efter några första tafatta klipp med sekatören är det som om något vaknar inom mig och jag vet precis vad jag skall göra. Dessa klara februaridagar är härliga på det sättet, det finns saker som måste göras men också mycket som inte kan göras än. Man kan helt enkelt koncentrera sig på det man gör just nu, njuta av att få bekanta sig med trädgården igen, pyssla om den och försiktigt väcka den till liv igen.

korgpårosterDet första jag börjar med är beskärningen. De gammaldags rosorna behöver glesas ur, nypon putsas bort och grenar bindas upp. Här hos oss är det ett ganska tidskrävande arbete och det är skönt att kunna börja med det redan nu. (Vill du läsa mer om beskärning av gammaldags buskrosor klicka här!)

vyroster

Denna `Dronningen av Danmark´ skall putsas och bindas upp på nytt.

Det finns många konstfulla sätt att binda upp sina rosor på så att de ger maximalt med blomning, men jag föredrar en lite friare form på buskarna. För mig får de gärna bli ganska höga så att rosorna tynger ner grenarna och ger busken ett bågformigt utseende, lite ”vilt” överdåd och förfärligt romantiskt!

juniSå här!

rosbuskenäraSvårt att föreställa sig att bilden ovanför avbildar samma rosenbuske som här. Nyfriserad och uppbunden!

björnbärBärbuskarna har också fått sig en omgång. Vinbärsbuskarna har glesats ur och vårt taggfria björnbär har fått sin vanliga behandling. Det känns så tillfredsställande när den risiga högen till björnbärsbuske förvandlats till en tjusig solfjäder, redo för sommarens sötsaker… (Läs mer om beskärning av trädgårdsbjörnbär här!)

fasanisyrenMånga av våra prydnadsbuskar behöver också beskäras. Framförallt våra gamla syrener, men av hänsyn till fasanen bestämde jag mig för att vänta lite med dem… Härligt att så smått ha kommit igång igen! /R

 

 

 

One thought on “Vinterbeskärning

  1. Ja, visst är det skönt att komma igång igen!🙂 Här hemma har jag klippt in blåregnet och ska vid nästa soliga dag ge mig i kast med rosorna. Vad glad jag blir att se fasanen, tycker de är så fina.
    Kristina

Kommentera

