Härligt och besvärligt!

påskvy

Långfredag. Långpromenad i trädgården. Vårsolen värmer och bland markens vårblommor tävlar humlorna om vem som kan surra högst och mest. Ett par citronfjärilar fladdrar förbi och i fågelbären sitter stararna och sjunger. Det kan liksom inte bli bättre…

vårlök

Inte bara påskliljor är gula. Vårlöken har även den en pigg gul färg som syns om man bara böjer sig ner litegrann..

Det är onekligen en härlig tid med dessa varma soliga dagar, livfulla men samtidigt väldigt rogivande. Den klara blå himlen är dock förrädisk, för när skymningen faller kommer den vassa isande kylan krypande. Visst, jag vet ju att det är så vädret fungerar och även om jag inte gillar det har jag lärt mig att acceptera våra väderförhållanden. Det jag dock inte riktigt vill acceptera är varför en del växter vägrar fatta sånt här. De kan stå i jorden år efter år och vara med om samma procedur varje vår. Kunde de inte bara bli lite mer hårdhudade eller skaffa sig lite mer tålamod innan de sätter igång?

löjtnant

Befriade från sitt täcke av fiberduk sträcker Löjtnantshjärtats skott på sig i morgonsolen.

Ett typiskt exempel är Löjnantshjärtat som tidigt skickar upp små sköra violetta skott som ser extremt ömtåliga ut. Vilket de förstås också är. Kalla kvällar bäddar vi in skotten i fiberduk och hoppas på det bästa…

persika

Vi hoppas att persikoknopparna håller sig såhär ett litet tag till.

Nästa mindre begåvade växtpar heter Persika och Aprikos. Vårsolen manar till blomning och för varje dag ser vi hur deras blomknoppar sväller mer och mer. Så länge de inte slagit ut är det ganska lugnt, men när de väl börjat blomma får man passa dem noga. Förra året blommade både persikan och aprikosen riktigt mycket, men så kom det några hårda frostknäppar när vi inte riktigt hängde med och fruktsättningen uteblev nästan helt och hållet. Precis som för Löjtnantshjärtat heter lösningen fiberduk och i år ska vi inte missa att täcka in våra små kinkiga fruktträd….

aprikos

Har vi tur blir någon av dessa knoppar en smaskig aprikos till sommaren!

Men just nu tänker jag inte bry mig mer om detta. Som sagt, vårsolen värmer, humlorna surrar och jag hoppas att denna fredag blir riktigt lång, för det kan ju liksom inte bli bättre…

humla

GLAD PÅSK!

/S

2 thoughts on “Härligt och besvärligt!

  1. Några humlor har ännu inte nått till asfaltsgården men skott från Löjtnantshjärtat har vi faktiskt. Fast det verkar nog som om våren har kommit lite längre i Mute.
    GLAD PÅSK till mina favoritträdgårdsmästare!
    Faster P

  2. Ha, ha precis vad jag frågar mig varje år med just löjtnantshjärtat, de borde ju ha anpassat sig som de allra flesta andra perenner. Detta året verkar det dock som mina klarat sig hyfsat trots några kall nätter. Vacker och lärorik blogg, tack och glad påsk Inger

Kommentera

