Fjärilsbuskar!

storabuskenÄntligen lite värme! Under helgen blev det mycket stökande i trädgården och jag bestämde mig för att nu är våren här för att stanna. Alltså åkte skuggväv av från kinkiga rosor, skyddande löv och grenar rafsades bort från löjtnantshjärtan och moderna buskrosor beskärdes. Dessutom klippte jag ner våra fjärilsbuskar som hela vintern varit riktiga prydnader med sina bruna fröställningar.

rklippervidväggBuskarna har egentligen inte alls frusit ner under den milda vinter som varit, men om man inte klipper ner dem nu blir de sannerligen inte vackra. De skjuter helt enkelt bara upp nya tvåmeters årsskott ovanpå de gamla och sedan kommer blomkolvarna högst upp där man varken kan njuta av blommor eller fjärilar! (tro mig vi har provat…)

klippSom vanligt får man se till att klippa så nära ett vitalt skott som möjligt.

klipptDetta är vad som blev kvar! Det är verkligen ett under hur mycket det kan växa på bara en säsong.

rmedbösI princip klipper man bort hela busken…men som sagt, det är så det skall vara! Jag har redan börjat drömma om moln av fjärilar…! /R

2 thoughts on “Fjärilsbuskar!

  1. Hur ska jag göra med min fjärilsbuske som huserar på balkongen under sommaren och som stått i halvvärme under vintern? Kan jag klippa ner den brutalt också? Den är naturligtvis inte så gigantisk som buskarna i Mute men den kanske växer hastigt och vackert om jag klipper den.
    Hälsningar från
    ‘En som aldrig frågat förr’

    • Hej Faster P!
      Jag tycker att du skall klippa ner den och kanske ge den en lite större kruka med lite ny jord om möjligt. Får en större kruka inte plats kan du försöka att gödsla den med flytande växtnäring. Då blir den nog pigg igen och blommar pampigt på din lilla balkong!
      Lycka till!
      /Rebecca

Kommentera

