Jord till Blomstergården!

jordhögJust nu är lycka en stor, härlig, rotogräsfri jordhög som levererades hit igår…

vysydVårt nya trädgårdsrum som vi kallar för ”Blomstergården” har nu fått några generöst stora, upphöjda bäddar och det är dessa som nu skall fyllas med jord.

vynorrOch det var sannerligen på tiden för Växthuset är proppfullt av små blomsterplantor i alldeles för små krukor. Jag försöker föreställa mig rummet fyllt av blommor och grönt, både i bäddar och upp mot planken. Spännande! Vi får väl se om vi kan stå raka efter helgens jordskyfflande…/R

6 thoughts on “Jord till Blomstergården!

  1. Åh, det här är verkligen ett projekt som jag kommer att följa och inspireras av!! Jag har själv bestämt mig för att ha blommor i några av mina pallkragar i köksträdgården i år, eftersom två av tre av lådorna i min cutting garden rök i närkamp med en grävmaskin i höstas. Om jag lyckas få ordning på alla nya rabatter i år, så ska nästa år ägnas åt fler blomsterlådor. Tack för inspo som sagt!
    Kram
    Elin

  2. Hej!Jag brukar följa din sida och tycker att det är så roligt det ni håller på ed. Jag/vi har börjat med att bygga ett växthus och lagt grunden. Vi har köpt massor av  inomhus fönstrar som vi sätta ihop med reglar mellan. NU ska vi bygga stommen och takvirke ska inhandlas. Vi går och tänker på om det ska vara material av tryckimpregnerad material eller vanligt virke.Tryckimpregnerad är ju giftig och jag vill inte andas in gift i mitt växthus sedan.Vi funderar köpa vanlig virke och jag vill gärna måla det vitt sedan. Men den målarfärgen som ska vara utomhus i fukt innehåller antimögel ämne och det tycker inte min sambo att det är bättre än tryckimpregnerad. Jag ser att ni har också målat ert växthus. undrar om ni kan dela med er kunskap om hur ni gjorde. Köpte ni vanlig virke och målade? Vilken sort målarfärg då?Tacksam om ni kan berätta hur ni tänkte. MVH Sofia A 

    • Hej Sofia!
      Vi använde obehandlat virke och inomhusfärg. Det funkar bra! Det kommer att bli både smutsigt och fuktigt i växthuset oavsett färg och virke, men det det får man göra rent i en rejäl vårstädning. Lycka till!
      /Rebecca & Staffan

Kommentera

