Vackert i slutet av april!

vyrosterNågonting hände i helgen! Tulpaner överallt och träd och buskar har plötsligt fått blommor och små, skrynkliga bladskott.

näratulpanerMycket går i skiraste ljusgrönt och mycket går i rosa…

bergkbJag kan beundra de luftiga kronorna på våra Bergkörsbär, Prunus sargentii, hur länge som helst. De små, enkla, ljust rosa blommorna ihop med det kopparröda bladutspringet är sanslöst vackert!

magnoliaokörsbärRunt vår äggformade gräsmatta i Körsbärsträdgården blommar magnolian `Leonard Messel´ ikapp med det japanska körsbäret `Accolade´. I bakgrunden håller en Katsura på att veckla ut sina hjärtformade små blad.

stellataOch så Magnolia stellata förstås! Man bara måste borra in näsan i de trassliga blommorna och dra in den ljuvliga doften!

thaliaocoKörsbärsträdgården är nu fylld av spännande kombinationer. På bilden ses Narcissen `Thalia´ ihop med lungört och lila julros.

helleborusonarcJulrosorna blommar faktiskt fortfarande och de står här ihop med den vita Narcissen `Mount Hood´, Kaukasisk förgätmigej, Muscari, Kungsängslilja, gul vildtulpan och Gulltörel.

krydd1På Kryddterrassen är det också vår. Det porlar i fontänen, krukor och kryddor är på plats, persikan och aprikosen blommar och över staketkanten syns Körsbärsträdgårdens virrvarr av rosa blomskyar!

näratulpanDet finns så mycket att njuta av i trädgården nu! Det gäller bara att hänga med…/R

2 thoughts on “Vackert i slutet av april!

  1. Kära Rebecca & Staffan, tack snälla ni för helgens kurs! Jag kan inte sluta le när jag ser slla fina bilder ni lagt ut i dagens inlägg! lika vackert som i verkligheten.
    Kursen var så inspirerande, Jag drömmer om hur fin min ”nya” trädgård kommer bli. Jag har börjat gräva på baksidan av huset och snickrar på en portal! Hur kul som helst. Jag får skynda mig för kaprifol plantorna vill ner i jorden! Hehe såå typiskt mig att köpa plantorna först 😉 har även planterat blåregn idag.

    Tack återigen, ni är fantastiska!

    Hälsningar,
    Helene

Kommentera

