Tulpantider

orangeJag har ett något dubbelt förhållande till tulpaner. De är verkligen individuellt vackra och ger välbehövliga färgklickar åt vårrabatten, men de är kortlivade, dyra och kanske framförallt oerhört tråkiga!

lilaovit

Man köper sin påse på hösten och på våren dyker den upp, exakt samma bild som på påsen, exakt samma mängd och höjd. Året efter är det en mindre och ynkligare skara som kommer upp och året efter det kanske inga alls!

lilaDen enda räddningen för tulpaner är att ge dem sällskap! Bara tulpaner i bar jord ser mest ut som en massa huvuden som stirrar på en, men några spridda tulpaner uppblandade med perenner kan ge en helt annan upplevelse. Då kan tulpanen verkligen fungera som det kraftfulla blickfång som den faktiskt är!

vyutsiktenPå vår Buxbomsterrass har vi så här i mitten på maj en glad färgskala i lila, orange, gult vitt. Tulpanerna planteras ganska utspritt och i samverkan med de tidiga perennerna. Detta gör att vi  inte behöver fylla en massa ”hål” i rabatterna varje höst med tulpanlökar. Missar vi att plantera lökar så tar perennerna vid istället och de tulpaner som dör av och de som överlever förstör inga ”mönster”.

storarabnäraTulpansällskap på Buxbomsterrassen består av: Löjtnantshjärtan, gulltörel, limebrokig funkia, de blåaktiga bladtussarna av kantnepeta, jättedaggkåpa, allium, de gräslika bladen från dagliljor, aklejor, brunnäva och naturligtvis förgätmigej i blått och vitt.

jättenärarabbuxSpridda blickfång i rörig rabatt som sagt…

kökstdPå begränsade ytor tycker jag att tulpanerna gör sig bättre i grupp. Som här i Köksträdgården till exempel. Utmed östmuren under våra spaljérade fruktträd satte vi för två år sedan en röd och vit papegojtulpan bland jordgubbar. Nu är det som ni ser inte så många kvar, men jag tror att jag skall fylla på med fler till hösten. Det behövs ju inte så många och de som får plats i de smala rabatterna kan man kika på nästan i ögonhöjd eftersom rabatten är så upphöjd…

vystorarabbuxKanske är det just det faktum att tulpanen är så ”färdig” och så oförmögen att leva och utvecklas i en trädgård som gör den så tråkig för mig. Allt annat som man planterar eller sår blir större, blir fler eller byter plats, ger en utmaning och en möjlighet till nya spännande idéer. Jag försöker se tulpanen lite som en tjusig detalj att framhäva vårperennerna mot, men någon tulpan-nörd kommer jag nog aldrig att bli…/R

2 thoughts on “Tulpantider

  1. Och det är en anledning att älska farmors tulpaner. I bra gödslad jord blir de fler, i sämre jord återkommer de helt enkelt år efter år. Min far grävde upp dem i farmors trädgård, och trettio år senare fick jag kanske femtio lökar av honom. Nu håller de på att slå ut i min andra trädgård, och jag vet att de blommar i den gamla trädgården också. 😊

Kommentera

