Stenläggning som ett lapptäcke

näraVad gör man om man har minimal budget men ändå är i desperat behov av en stenläggning? Mitt förslag är att åka till närmaste byggåtervinning.

stenhögDet var precis vad vi gjorde och när vi insåg att det bara fanns små partier av olika stenar var det bara att köra på, vi gör ett stenlapptäcke!

grusYtan som behöver stenläggas finns på Frukt- och bärterrassen och tanken är att det skall bli en liten ”plantskola” här där inkrukat överskott av växter kan få hamna.

förstaradenGruset jämnas ut och sedan är det fri stenlek som gäller!

påbörjatFör att ge stenläggningen lite färg la vi in en och annan tegelsten i mönstret. Det enda vi har att hålla oss efter är att försöka få så få genomgående skarvar som möjligt.

färdigtnästanSå där, nu börjar det att arta sig! ”Hålen” skall nu mätas och sågas till och sedan är det dags för fogsand. Vi återkommer snart om hur detta projekt utvecklar sig! /R

8 thoughts on “Stenläggning som ett lapptäcke

  1. Jag älskar det. Stenlapptäcken är min favorit! Jag släpade hem övergivna markläggningsstenar redan i 10-12årsåldern för att använda i mina odlingar.🙂

  2. Så smart och så snyggt !
    Skall bli kul att se när ni fyllt upp ”hålen”.
    Har en del olika stenplattor (och skiffer) liggande och det här satt myror i huvudet på mig !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

  3. Stenlapptäcken är bara det snyggaste, och dessutom vet man att det är ett kärleksarbete eftersom det nog är svårt att få en stenläggare att lägga på det sättet. Kommer att bli så fint! Jag gillar när man dessutom stoppar i lite kullerstenar bland plattorna, det livar upp ännu mer!
    Kram
    Elin

Kommentera

