Junioväder

knäcktgrenpionNär det stormar under hösten och vintern är det besvärligt men hårda vindar i juni är obarmhärtigt! Alla dessa nya små gröna blad, grenar fyllda av knoppar, så otroligt känsligt.

alliumGrenar som konstant vispat fram och tillbaka i flera dagars blåst har slitit sönder blad och brutit av knoppar. Sorgligt!

pionknopparVår trädpion tjurar och vägrar att öppna sina strutsäggsstora knoppar!

pionrödMen så plötsligt, i allt elände, fantastiska blommor! Trots kyla, regn och rusk har plötsligt våra gamla bondpioner slagit ut. De använder fjärilsbusken som stöd och blandar sig med knoppiga allium.

irisOch det finns mer! Som om ingenting hänt står en ståtligt blå iris i givakt på Rosenterrassen.

primulaJag slutar helt att leta efter elände och fokuserar på att hitta glada livstecken istället. I naturstenstrappan i Körsbärsträdgården står en liten, liten kandelaberviva och lyser i piggaste orange.

jordgubbarUnder spaljéträden i Köksträdgården tittar massor av jordgubbsblommor storögt upp på mig. Det finns hopp!

kvittenVårt Kvittenträd verkar också ha klarat sig och blommar för det vilda. Just när jag står där och njuter av blommorna kraschlandar en rufsig starunge bredvid mig och larvar sig snabbt in under bänken. Den är knasigt fulsöt och den skriker med full hals åt mig att gå min väg. Leende går jag därifrån och tänker att trots brutna grenar och avslitna knoppar, kyla och regn så fortgår vissa saker ändå som de skall…

kupaMen visst längtar vi alla nu efter lite värme och sol… /R

 

Kommentera

