En medeltida lustgård på Varbergs fästning: Förslaget

ritninghelaförbloggen1

Så här ser mitt förslag ut för den medeltida lustgården på Varbergs fästning (läs mer om fästningen här). Tanken är som sagt att försöka visa på de olika återkommande elementen inom den medeltida trädgårdskonsten och hur de kan användas. Varför? De medeltida trädgårdsrummen är oftast ganska små, begränsade ytor och de är till för familj och vänner. Det är inga skrytbyggen utan gjorda för att användas, njuta av och vara i. Alltså en trädgårdshistorisk epok som liknar hur vi vill använda våra trädgårdar idag!

blomstergårdendelavrit

Mitt förslag är uppdelat i fyra olika små trädgårdsrum. Det första rummet man hamnar i när man kliver in genom porten kallar jag för ”Blomstergården”. Här skall gången kantas av upphöjda blomsterbäddar, med rosor, löjtnantshjärtan, iris, lavendel, stockros, akleja och annat. Några sittplatser skall också finnas här bland blommorna. Rummet gränsas av mot de andra med två låga staket.

gräsgårdendelavrit

Från blomstergården är det öppet in till ”Gräsgården” som är ett slags hall mellan de andra rummen. Enda byggstenen i detta rum är fyra klippta gräsrutor i samma nivå som stenläggningen. Här skall finnas plats att samlas med en liten grupp om man håller ett föredrag eller dylikt.

ängendelavrit

Till vänster om Gräsgården ligger ”Ängen”. Här finns en härlig gräsyta, kanske med lite bellis och gullviva i kanterna och runt om gräsytan sitter man på upphöjda gräsbänkar med planteringar vid sidan om. Två fruktträd av något slag ger lite höjd åt rummet och i gräsytans mitt finns någon form av fontän eller vattenblänk.

gobelängendelavrit

På andra sidan om Gräsgården ligger det sista lilla rummet som jag döpt till ”Gobelängen”. Där finns en pergolagång med olika klätterväxter och framför den är det en plantering som skall likna de fantastiska örtängar som förekommer så ofta på medeltida målningar och gobelänger. Kanske har dessa planteringar aldrig funnits, örterna var kanske bara avbildade som symbolbärare, men jag vill ändå göra ett försök! I denna plantering går man på trampstenar och i dess mitt finns en upphöjd, rund gräsbänk med ett litet träd planterat mitt i.

lågtstaketDe låga små staketen, ca 1,10m höga har jag tänkt mig något sådant här, men det är ju förstås bara en grovskiss…

spaljeUtmed de höga murarna åt syd och öst går en spaljé som är ca 2,20m hög och ser ut lite på det här viset…

Det var förslaget det. Nu skall det jagas växter, byggmaterial, snickare och murare och det skall grävas, grävas, grävas! Återkommer snart med hur processen fortskrider! /R

One thought on “En medeltida lustgård på Varbergs fästning: Förslaget

Kommentera

