Kryddterrassen i juli!

skymningNu har det äntligen blivit lite tid (och väder!) för små stilla stunder på någon av Kryddterrassens trappor. Det behöver inte vara någon lång stund, jag behöver bara få slå mig ner på ett solvarmt trappsteg och bli lämnad där några minuter bland krukor, dofter och fjärilar.

roshäckvyJag vet inte varför just Kryddterrassen är så speciellt bra för detta ändamål, men jag kan tänka mig att det har med storleken att göra. Rummet är ju litet och smalt, överblickbart, särskilt om du sitter i en trappa och över rosorna åt söder kan du ana ängarna bortanför och över murkrönet i nordväst står höga, lummiga ekar på vakt. Det känns tryggt, omgärdat och överblickbart och ibland är det precis vad jag längtar efter.

vhusorosorDet är så skönt att bara sitta och titta, lyssna och dofta. En humla fixar runt bland oreganon, ett rosenblad faller till marken när en klumpig, grönskimrande skalbagge kraschlandar bland rosorna och bakom alla ljud porlar fontänen. Just nu blandar sig rosdoft med lavendel och i skymningen fylls rummet av kaprifoldoft.

gräslökklippJag behöver som sagt inte sitta länge… snart är det dags för lite härligt trädgårdspyssel! Nedklippning av överblommade kryddor som i år är betydligt senare än vanligt. Gräslöken klipper jag ner till marken så att de kan komma igen med ett nytt, friskt bladverk. För att undvika allt för mycket frösådder klipper jag av blomhuvudena ner i hinken som hivas på ogrästippen och stjälkarna hamnar i korgen för vidare transport till komposten.

salviaklippKryddsalvian har blommat fantastiskt vackert i år, men nu är de färdiga att klippas. Jag tar hela blomställningen ner till närmaste bladpar.

vinklippVåra frilandsvinrankor växer så det knakar och om vi inte skall försvinna i ett vinrankstrassel så behöver de en sommarbeskärning. Jag brukar ta in alla sidoskott ner till den första druvklasen. Det brukar ju bli mer än nog av druvor och det är viktigare att de som blir är stora och fina än att få massor av små och ihoptrasslade.

persikaDe lurviga små persikorna växer på fint och jag har kartgallrat dem så smått. Om de sitter lite glesare isär blir de frukter som lämnas kvar mycket större…

vygenomportalNu är också timjan och irisar nedklippta och jag får ännu en stund i stillhet. Snart skall det lagas mat i vårt Trädgårdskök en trappa upp och jag funderar lite över kvällens kryddor, citronmeliss och dragon, timjan eller salvia? En alldeles lagom krånglig tanke att klura på en sådan här kväll på trappan ner till Kryddterrassen… /R

 

 

3 thoughts on “Kryddterrassen i juli!

    • Hej!
      Det är ett dräneringsgrus (läggs ofta vid dränering av hus och dyl.) som görs i ett stenbrott i närheten av oss. Alltså inte något ”fingrus”, utan en blandning av grus och sand. Jag antar att färgtonen beror mycket på vad för stentyp som gruset (kan tänka mig att olika stenbrott har olika färgton på sitt dräneringsgrus) består av.
      /Rebecca

Kommentera

