Mera rosor!

bordmbrickanNu när man har längtat så mycket efter rosor hela denna sega säsong kan man inte annat än vältra sig i dem! Jag gör ett stort arrangemang i Växthuset av några av mina ros-favoriter.

brickanRosor är ofta ganska svåra att plocka med långa stjälkar och dessutom klarar de sig betydligt längre i vas om de har blomhuvudet så nära vattenytan som möjligt. Ett roligt och enkelt sätt att arrangera dem är därför att sätta dem i olika mindre vaser och ställa ihop dem till ett enda stort arrangemang!

näragruppHär har jag som sagt gjort det för att visa på några av mina favoriter!

charlesdemVi börjar med Rosa gallica `Charles de Mills´. Han liknar ingen annan! Blommorna är stora och flata och kronbladen sitter tät packade, arrangerade i ett intrikat spiralmönster. De nyutslagna rosorna är nästan självlysande i sin varmlila ton och allt eftersom de åldras viker sig blomman utåt och färgen blir mer och mer blålila. Doften är tung och blommorna påminner mig alltid om sagor jag läst, fjärran exotiska länder, dyrbara tyger och oljig, gammaldags parfym.

rosamundiEn helt annan typ av gallica-ros. `Rosa Mundi´, min första riktiga rosförälskelse. Det kan ibland vara svårt att förklara varför de engångsblommande rosorna kan föredras framför de remonterande, men när man står där framför en böljande massa av randiga, nyutslagna rosor finns det verkligen ingenting att undra över. Bladverket som knappt syns under alla rosor är friskt och mörkgrönt och grenarna är så tunga att de nästan böjs ända ner till marken. Blomblad överallt, söt rosdoft i luften! Ingen ros kan tävla med en nyutslagen Rosa Mundi, den har en sådan otrolig lyskraft med sina skära, strimmiga kronblad och sin lysand guldgula mitt. I sin enkelhet är den enastående!

könvondEn annan av de gamla klassikerna! Rosa alba `Königin von dänemark´ är en riktig perfektionist! Hennes ljuvligt skära rosor liknar `Charles de Mills´ i uppbyggnad, men de är något fylligare och lite mindre i storlek. Kronbladens spiralmönster är ännu hårdare knutet och liksom ”Charles” så bleknar blommorna med tiden och vränger sig utåt. Underbar doft!

nuitsdeyMer sammetskänsla än det här måste vara svårt att få! Detta är en mycket kär mossros, `Nuits de Young´ , som glatt sprider sig kring trappan ner till Kryddterrassen. Just nu är de mörkmossiga grenarna täckta av massor av små lila rosor i en så intensiv färg att man bara måste stanna och beundra dem! Buskarna ser nästan tvåfärgade ut eftersom även denna ros ändrar färg när blommorna åldras, från sammetslila till dunklet blålila.

albertineNaturligtvis finns det moderna underverk också! Rambler-rosen `Albertine´ är en klättrande favorit som från topp till tå fullkomligt täcks av dessa ljuvligt korallrosa rosorna under någon månad. Visst har de vacker form?!

alohaHär är en annan modern favorit som jag bara älskar trots att jag irriterar mig på dess namn varje gång jag borrar in näsan i de märkligt självlysande blommorna. Rosen heter `Aloha´ och jag kan på något sätt inte låta bli att se en liten hula-hula orkester komma svassande nedför trädgårdsgången i bastkjolar och ukulele…. Men, det är verkligen en underbar klätterros! Den doftar sött och kryddigt och både blomma och knopp håller sig mycket bra i buketter och vaser.

constspryDet fick bli en Austin-ros också, trots att jag inte är helt nöjd med hur de klarar sig i trädgården (de drabbas av allsköns svampsjukdomar). En av de allra första faktiskt, `Constance Spry´, som är en ganska omfångsrik klätterros. Blommorna är väldigt tjusiga i sin bollighet och färgen är så där riktigt gammelrosa.

mmbollVi avslutar väl med ännu en gammal klassiker! En portland-ros som heter `Madame Boll´. Egentligen är hon inte särskilt märkvärdig, blomman är lite ostyrig i formen och färgen så där kall-rosa som många gammaldags rosor kan vara, men doften! Har du en gång dragit in denna kraftiga härliga parfym så bara måste du göra det igen. Den är helt enkelt underbar! Dessutom hör den till det remonterande gänget, så de går att njuta under lång tid…

Oj, oj, jag skulle kunna hålla på hur länge som helst, men eftersom detta inlägg redan blivit alldeles för långt är det nog bäst att stoppa här. Njut av era rosor! /R

 

 

4 thoughts on “Mera rosor!

  1. Vilka underbara rosor! Jag kan bara tänka mig hur vackert det måste vara i er trädgård nu och hur härligt det doftar. Tack för denna ros-skola. Kram på er från moster L.

  2. Har kolonilott på 200 kvm sedan 2 år tillbaka, från början enbart mager ogräsrik platt plätt, men tack vare er blogg med tusentals av inspiration har den vuxit till sig, rosor, klematis, perenner, grönsaker, bärbuskar, jordgubbsland, potatisland, etttåringar och torn av luktärtor, två träd, prydnadsbuskar, det mesta frösått och mycket fått. Man tror att man blir klar men redan nu har en del växter bytt plats. Tog sticklingar av honungsros förra året hos min bror och en överlevde vintern, och glädjen var total när det kom en knopp, men ack den blev rosa, kan det ha varit grundrosen som kom Canina?
    Tusen tack för er inspiration och glädje till en amatör.
    Eva

    • Ååå, vad roligt att höra! Hoppas att vi kan inspirera mera!
      Det låter som om du fått en stickling av grundstammen som förmodligen är som du säger en vildros…
      Tack för din fina kommentar!
      /Rebecca

Kommentera

