Värmande blommor!

plockningHur mycket blommor kan man skörda på en liten yta? Vi har en stor kopparbunke som jag länge drömt om att fylla med ett jättearrangemang! Jag bestämde mig för att göra ett försök…

dahliorOfta är ju problemet att man har för lite blickfång, dvs en blomma med tydlig form som kan sätta tonen för hela buketten och som man kan vila ögonen på. När jag står framför vår dahlia-bädd i Blomstergården känns detta inte längre som ett problem! Den knallröda `Bishop of Llandaff´ är oemotsåndlig just nu och får bli primadonnan i detta arrangemang.

hönsnätKopparbunken är låg och vid, vilket kan ställa till problem när man skall få blommor att stå fint ihop. En bit hönsnät blir lösningen! Jag viker ner det över kanterna på bunken så att det sitter stadigt!

alchemillaJag börjar med att peta i massor av jättedaggkåpa i hönsnätet. Det är lite pyssligt att inte få dem att tippa ut ur bunken, men ju fler kvistar jag petar i desto stadigare blir det. När det blir dags för dahliorna med sina tunga blomhuvuden fungerar hönsnät och jättedaggkåpa lite som en hemmagjord oasis!

grunden`Bishop of Llandaff´ får slåss om primadonna-platsen med vår gigantiska gula dahlia och även med `Arabien nights´. Basmaterialet består av jättedaggkåpa, några `Annabelle´ hortensiakvistar, lite blommande gamander samt några svartkålsblad.

klartDe första små, ljusgula solrosorna fick också vara med och även ett gäng vallmofrökapslar. Och allt står super-stadigt!

klartsidanDetta är alltså bara knappt en rad (på ca 1m) med dahlior som skördats, fyllnadsmaterialet har jag plockat från andra delar av trädgården. Det är verkligen inte mycket som behövs för att kunna skörda hinkvis med blommor! Det bästa av allt är att jag genom att skörda alla dessa blommor nu har stimulerat till ännu en blomning. Desto mer jag plockar desto mer får jag, här har vi verklig trädgårdsrikedom! /R

 

 

6 thoughts on “Värmande blommor!

  1. Så otroligt vackert!
    Tack, för att ni delar med er av vackra bilder från er trädgård! /Ella (hon med den skadade näsan).

Kommentera

