Pionvallmo-romantik!

knoppJag har under flera år tänkt prova att odla en pionvallmo som heter `Flemish antique´ men aldrig riktigt kommit till skott. Det är en gammal kulturarvs sort och bilderna jag sett på den påminner om gammaldags balettkjolar och överdådiga flamländska blomstermålningar. I år var det äntligen dags! De första som slog ut var snopet enkla med knasigt fransiga kronblad, men så dök denna knopp upp! Lager på lager av finaste silke, längst ut doppat i karmosinrött.

klart3Det blir knappast mer romantiskt än det här! Vilken vallmo!

blomstergårdennäravallmoAlla är verkligen inte helt fyllda eller ens strimmiga, men alla är otroligt vackra och de som faktiskt är fyllda liknar ingenting annat!

klart2Blommorna håller inte särskilt länge i vas, men samtidigt är de så vackra att man nästan måste ta med dem in för att kunna studera dem i detalj.

kapslarFrökapslarna är också fina, stora och pösiga i dimmigt blått och de håller hur länge som helst i vas. De går också bra att torka till fina vinterdekorationer men se då bara till att tömma ut fröerna först i lämpliga fröpåsar…

klartTill det här arrangemanget använde jag både utslagna blommor, frökapslar och knoppar som precis börjat öppna sig. Som sällskap har vallmon ljuvligt rosavita blomskyar från blomstermoroten `Dara´. Trevlig trädgårdshelg! /R

8 thoughts on “Pionvallmo-romantik!

  1. För flera år sedan tog jag in ett antal frökapslar, satte som dekoration i lite sand. I våras fick jag för mej att skatta en av kapslarna på dess frön (för de var kvar). Trodde fröna var för gamla men det blev massor, massor av plantor som hamnat i såväl egen som andras trädgårdar. Det lustiga är, att trots att fröna är tagna ur en enda kapsel, har de varit allt från vita till cerise. Enfärgade och strimmiga. Står tyvärr bara en eller ett par dagar även ute. Men frökapslarna är väl så dekorativa där de stoltserar mitt i planteringarna.

  2. De är helt underbara, men troligen väldigt svåra att få tag på. Är det alltså så att blommorna blir olika, trots att de är tagna ur samma frökapsel?

  3. Så fin!
    Eftersom jag är en frekvent läsare av eran blogg och nästan längtar efter nya uppdateringar varje gång är jag extra glad att ha hittat min egen som länk i listan här på sidan! Tack så hemskt mycket! Vilken ära!
    Ha en fortsatt underbar sommarhelg, ni två!

  4. Så vacker den är på dina bilder! Jag hade den själv något år eller två för ett tag sedan, men den blev aldrig så fin hos mig så den fick ”utgå ur sortimentet”… Kanske ska prova den igen nu, vallmo trivs bra hos mig har jag märkt i år!
    Kram
    Elin

Kommentera

