Kväll på Verandan

vyalceaSensommaren rullar på och vi försöker njuta av varje stund i trädgården. Kvällarna har varit alldeles särskilt härliga sista tiden och det är så skönt att bara kunna sitta ute medan skymningen sänker sig över dalen.

persikobäddTrädgården är trött efter denna sega säsong och den kämpar på med blommor och frukt som borde mognat för flera veckor sedan. Nu gäller det att hålla koll på persikorna så att man kan skörda dem i precis rätt ögonblick!

kapikökstdI Köksträdgården har säsongen också varit riktigt dålig med kyla och otaliga skadeinsekter, men nu när hösten närmar sig och luften här nere är fylld av ljuvlig kaprifoldoft känns det inte så viktigt längre. Äpplen mognar långsamt på våra spaljéer och under blad och rankor tittar en och annan pumpa fram.

verrabI Verandarabatten doftar Austin-rosen ´Munstead wood´ ikapp med luktärtor och nejlikor. Kvällsfukten får mig att retirera in på Verandan där värmen ännu dröjer kvar, jag tänder ljus och sjunker sedan ner i min älsklingsstol omgiven av kuddar och filtar. Jag kan ännu skymta rabatten där ute i halvdunklet och här och var mellan verandaräckets spjälor letar sig en gracil liten luktärtsranka försiktigt in. Doften fyller hela Verandan.

luktärtJag måste förvånat konstatera att det var precis så här jag föreställde mig Verandan i vintras när jag drömde om luktärtor och rosor!

utsiktkvällNu är det nästan mörkt ute i trädgården och jag hör hur det prasslar nere i det skördemogna vetet utanför. En kattuggla skriker någonstans i skogen och på Utsiktsterrassen drar en vårtbitare igång sin knarriga konsert.

ljusostolDet är en härlig kväll på Verandan! Taket och den varma stenläggningen gör att det inte alls känns lika fuktkallt som ute på Utsiktsterrassen och jag kan lugnt krypa upp i min stol och sitta kvar en stund till. Bara att njuta av lugnet och den sammetsmörka augustikvällen! /R

3 thoughts on “Kväll på Verandan

  1. Du skriver så målande, vacker och medryckandet! Det känns nästan som man själv har den rofyllda upplevelsen i augustikvällen.

Kommentera

