Frön och frökapslar!

vallmonäraFörutom all härlig frukt och bärskörd som nu pågår, gäller det också att rädda vad som går av frön och vackra frökapslar. Pionvallmon har trivts i vår trädgård sedan den dag då jag sådde in några diskret vita. Nu har de skakat av sig blygsamheten och dyker upp lite här och var i våra rabatter i knallrosa och extravagant lila!

vallmoDe är fina på så många sätt, deras otroliga blommor självsår sig där de helst vill vara och bildar ofta fantastiska blickfång. När blomman vissnat bildar frökapslarna lika vackra blickfång och de är fina i både färska och torkade arrangemang. De frökapslar som redan hunnit torka tömmer jag försiktigt på frön rakt ner i kaffefilter. Dessa tejpas omsorgsfullt ihop och förses med trolig färgbeskrivning. Senare i vinter kan jag portionera ut dem i riktiga fröpåsar om jag vill.

kapslarSedan åker de tomma kapslarna samt de som inte öppnat sig ännu in under tak där de får stå och torka. Jag passar också på att plocka in några vackra fröställningar från Allium christophii samt några darrgräs. Låter man dem stå kvar i rabatterna är det troligt att de blåser sönder och/eller ruttnar och vem vet? Kanske kan det bli fina juldekorationer av dem…? /R

 

3 thoughts on “Frön och frökapslar!

Kommentera

