Zinnior och vädd

baraväddBlomstergården svämmar över av härliga blommor och den lockar till kreativitet! Det svåra är att välja, men till slut bestämmer jag mig för den här underbara praktvädden i blandade färger.

baraväddnäraPraktvädd, Scabiosa atropurpurea, är en fantastisk snittblomma! Stjälkarna är långa och utan blad och blommorna håller länge i vas. Blomhuvudena är som lätta bomullstussar och de är fina både i knoppstadiet och fullt utslagna. Jag hade kunnat nöja mig här och låtit vädden få ståta i eget majestät, men det finns en kombination som jag är ruskigt nyfiken på…

helaZinnian `Queeny lime red´ slog först ut i lite trista, urblekta färger, men när sommaren blev lite varmare fick den ny livskraft och är hur fin som helst!

näraDe passar verkligen fint ihop! Vädden och zinniorna fick sällskap av italienskt darrgräs samt av Ageratum `Red cutting´.

näraofjärilFlera dagar senare är arrangemanget fortfarande fint och uppskattas tydligen inte bara av oss! En liten kålfjäril for runt som besatt bland alla blombollarna! /R

6 thoughts on “Zinnior och vädd

Kommentera

