Septembergöra!

vyutsiktsterösterSom jag konstaterat så många gånger förut, september är en ljuvlig månad! Trädgården och landskapet runt omkring är överdådigt vackert, moget, överfyllt och generöst. Färgerna är mättade och lite tunga och om morgonen är ljuset nästan gyllene med långa, kalla skuggor.

verandanVåra utsikter fyller oss med ljus och klar, hög luft, något som kan behövas inför den kommande vintern…

kökstdkaprifolI Köksträdgården är det en härlig oreda och det doftar så som bara en köksträdgård kan dofta på hösten, kryddigt och fuktig jord. Givetvis med inslag av kaprifol!

kökstdDet börjar bli dags att ”städa” lite här nere, men det får vänta för idag finns det annat att göra!

taxuster

Vår lilla idegransberså i Körsbärsträdgården omgärdas nu av stora ruggar av gulltörel och som marktäckare finns kaukasisk förgätmigej, lungört och hasselört. Några olika prydnadsgräs och julrosor har också tillkommit under året.

Det har nämligen blivit dags för Körsbärsträdgården att få sig ett litet ansiktslyft. När vi började anlägga här petade vi ner flocknäva överallt för att snabbt täcka in den öppna jorden. Detta har fungerat väldigt bra, men nu har vi under några år börjat plocka bort nävorna och göra lite mer varierade planteringar och dessa ”nya” perenner har nu äntligen blivit så stora att de kan börja delas.

inganävorSå nu ryker nävorna!

heleniumrabSärskilt i den stora planteringen ner mot avenbokshäcken har det varit minst sagt en monokultur under träden. I våras började jag gräva bort en del nävor och planterade upp ytan med olika sorters Helenium och gräs. Nu har jag fortsatt lite till, tre, fyra skottkärror med nävor har körts bort till komposten och det är fortfarande bara en liten del av planteringen som är röjd! Jag tänker mig att det behöver bli färdigröjt till oktober då det är dags för lökplantering och perenndelning. Vi får väl se hur långt jag hinner innan dess! /R

5 thoughts on “Septembergöra!

  1. Visst finns det att göra i våra trädgårdar och det känns riktigt skönt. Jag tycker ändå att det känns lugnare på hösten än på våren. Beror nog mest på att jag lämnar rätt så mycket till våren. Jag klipper inte ned så mycket nu. Tycker att de är fint när frosten fastnar i diverse fröställningar med mera🙂

Kommentera

